Sopranen

Mireille Bittar

Sopraan Mireille Bittar studeerde van 2008 – 2013 klassieke zang bij Rasha Ruzk op het Higher Institute of Music in Damascus en economie aan de universiteit van Damascus. Naast zang studeerde zij in Damascus de Oud (een op de luit lijkend snaarinstrument). Sinds 2015 studeert zij zang aan het conservatorium van Amsterdam bij Sasja Hunnego.


Deborah Cachet

Belgische sopraan Deborah Cachet studeerde in het Lemmensinstituut bij Gerda Lombaerts en Dina Grossberger waarna ze haar studie vervolgende aan het Conservatorium van Amsterdam bij Sasja Hunnego. Deborah volgde verschillende masterclasses bij Udo Reinemann, Emma Kirkby, Margreet Honig, Ira Siff, Raúl Giménez, Timothy Nelson, Jeannette Fischer, Maarten Koningsberger, Annie Franz en Margarida Natividade.

Irene Hoogveld

Sopraan Irene Hoogveld (1992) ontdekt op haar 15e haar klassieke stem. Zij wint vervolgens in 2010 en 2011 de Eerste Prijs tijdens het Euregio Vokalwettbewerb. Ook is zij finaliste tijdens het Zangconcours Doorwerth 2013 en krijgt zij in 2014 een Aanmoedigingsprijs tijdens het Prinses Christinaconcours. Zij studeerde aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle bij Claudia Patacca. Irene volgde masterclasses bij Margreet Honig, Olaf Bär, Thomas Oliemans en Lenneke Ruiten en rondde succesvol stages af bij het Nederlands Kamerkoor en het Groot Omroepkoor.

Bepke Keersmaekers

Bepke werd geboren in Leuven, zij studeerde zang aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Maria Acda. In juni 2016 studeerde Bepke af aan het conservatorium van Amsterdam bij Sasja Hunnego. In 2014 zong zij in Londen de rol van Lapák in Het Sluwe Vosje van L. Janacek door Co-Opera Co. Bij de Nederlandse Opera Academie vertolkte zij in januari 2015 de rol van Barbarina in Le Nozze di Figaro van W.A. Mozart. Verder zingt zij regelmatig oratoria in zowel België als Nederland, zoals o.a. de Hohe Messe, Johannes Passion, Matthaüs Passion en talrijke cantates van Bach, Händel`s Messiah, Carmina Burana van Orff, Fauré Requiem, Miserere mei van Allegri, De Profundis van Marcel Dupré en het Membra Jesu Nostri van Buxtehude. In oktober 2016 zong zij in België de Europese premiere van de Maitines para nuestra Senora de Guadalupe, recent ontdekte Mexicaanse Barokmuziek

Margo Post

Margo Post is tweede sopraan in het Groot Omroepkoor. Haar docenten waren Aerde Kuiper, Jan Keizer en Wout Oosterkamp. Sinds 1989 zingt Margo bij het Groot Omroepkoor. Daarnaast schildert ze graag. Ze heeft onder andere geëxposeerd in de Noorderkerk in Amsterdam en het Muziekcentrum van de Omroep.


Margreet Rietveld

Sopraan Margreet Rietveld (1988) behaalde in 2011 haar bachelor-diploma klassiek zang aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle, als studente van Lodewijk Meeuwsen en Riekje Bakker. Na haar conservatorium-opleiding studeerde ze bij Harry van Berne, momenteel wordt ze gecoacht door Frans Fiselier en Heleen Koele. Margreet was als soliste al te horen in vrijwel alle grote oratoria van Bach, Händel, Haydn, Brahms, Mozart, etc. Ze maakt deel uit van diverse professionele ensembles als Kamerkoor Ars Musica o.l.v. Patrick van der Linden, Cappella Amsterdam (Daniël Reuss) en Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe). Als soliste nam Margreet deel aan masterclasses van Barbara Hannigan, Meribeth Dayme en Barbara Schlick.

Maja Roodveldt

Maja studeerde aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Na haar afstuderen had zij zanglessen bij Ellen van Haren en Charlotte Margiono en volgde masterclasses, o.a. bij William Shimell en David Wilson Johnson. Als koorlid zong zij o.l.v. dirigenten als Jaap van Zweden, Valerie Gergiev, Charles Dutoit, Ed Spanjaard, Jos van Veldhoven, Eri Klas, Edo de Waard, Jan Willem de Vriend en Jan Stulen. Naast al deze solo– en ensembleactiviteiten is Maja verbonden aan het Groot Omroepkoor in Hilversum.

Hilde van Ruymbeke

De Belgische sopraan Hilde Van Ruymbeke studeerde solozang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij onder anderen Marius van Altena en Jill Feldman. Ze volgde masterclasses bij onder meer Emma Kirkby en Elly Ameling. Hilde Van Ruymbeke heeft zich gespecialiseerd in muziek uit de vroege Barok en is vaak te horen op de Nederlandse kamermuziekpodia en maakt deel uit van Collegium Vocale Gent, het Amsterdam Baroque Choir, Currende en de Nederlandse Bachvereniging. Met Ensemble Fortuna zingt ze muziek uit de veertiende eeuw en was ze te gast op het Festival van Vlaanderen.

Alfrun Schmid

Alfrun Schmid studeerde zang, koordirectie en schoolmuziek in München en Amsterdam, bij onder andere Cora Canne-Meijer. Ze heeft altijd een grote interesse gehad voor Oude Muziek en diverse masterclasses voor uitvoeringspraktijk gevolgd. De laatste jaren is Alfrun voornamelijk bezig met Hedendaagse muziek. Samen met Elisabeth Smalt is ze artistiek leider van Ensemble Scordatura. Dit collectief van drie tot zeven musici voert gloednieuwe composities uit, vaak ook met theatrale aspecten. Alfrun is de vaste dirigent van drie koren: het AUK Kamerkoor, Vocaal Ensemble Frascanti en Kamerkoor Mozaïek.

Marieke Steenhoek

Marieke Steenhoek behaalde in 2004 haar diploma aan het conservatorium van Amsterdam. Zij studeerde bij Maarten Koningsberger en Margreet Honig en volgde lessen bij o.a. Jard van Nes, Valérie Guillorit en Noelle Barker. Sinds haar afstuderen wordt zij gecoached door zang-/stempedagoge Gemma Visser. Zij volgde verschillende malen de masterclass “Acting for Singers” van de Jekerstudio in samenwerking met de toneelschool van Maastricht waar ze les kreeg van o.a. Yolande Bertsch, Helmert Woudenberg en Roland Velte.

Marjon Strijk

Sopraan Marjon Strijk Strijk studeerde solozang bij Jeanne Companjen en Eugenie Dietewig, zij wordt momenteel ge-coached door Elena Vink. Masterclasses volgde zij o.a. bij Michael Chance en Ulrich Eisenlohr. Marjon werkte met vele dirigenten o.a.: Jos van Veldhoven, Peter Dijkstra, Harry van der Kamp, Klaas Stok en Stephan MacLeod. Daarnaast is Marjon vast verbonden aan het (solisten)ensemble van de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven. Vanaf september 2006 is Marjon als freelancer verbonden aan het Nederlands Kamerkoor.

Dorien Verheijden

De sopraan Dorien Verheijden behaalde het diploma UM piano en studeerde tegelijkertijd zang aan het conservatorium te Maastricht bij Mia Besselink. Nadien werd zij gecoacht door o.a. Erna Spoorenberg en Roland Klekamp. Zij zingt bij het Groot Omroepkoor alsook bij het Nederlands Kamerkoor en bij Cappella Amsterdam. Dorien treedt veelvuldig op als solist en kamermusicus.

Evelyn Ziegler

De Duitse sopraan Evelyn Ziegler heeft in 2011 met het behalen van bachelor of music haar studie aan het ArtEZ conservatorium afgesloten waar ze sinds 2007 studeerde bij Annette Kleine. Ze volgde masterclasses bij onder andere Marien van Nieukerken, Johannette Zomer, Barbara Schlick, Barbara Hannigan en Edith Mathis. Naast haar passie voor het kunstlied ligt een belangrijk accent op de uitvoering van cantates en oratoriumwerken, zij is regelmatig als soliste te horen bij uitvoeringen van Bachcantates. Daarnaast zingt ze in projecten van het Nederlands Kamerkoor.

Mezzosopranen

Mélanie Brilman

Mezzosopraan Mélanie Brilman studeert aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten te Enschede bij Claudia Patacca. Zij soleerde in verschillende oratoria. Daarnaast was zij te beluisteren tijdens een uitvoering van het Nederlands Symfonie Orkest o.l.v. Klaas Stok.In november 2015 behaalde Mélanie de eerste prijs tijdens het ‘Euregio vocalisten concours’ te Heek. Mélanie volgde masterclasses bij Marien van Nieukerken, Harry van Berne, Johanette Zomer, Margreet Honig, Evelyn Tubb en Jard van Nes.

Sara Klein Horsman

Mezzosopraan Sara Klein Horsman is een veelgevraagd soliste en werkte met toonaangevende orkesten. Ze was ze te horen in de passionen en cantates van J.S. Bach, het Requiem van W.A. Mozart, de Elias van Mendelssohn, het Requiem van Duruflé, het Stabat Mater van G.B. Pergolesi en de Messe Solennelle van G. Rossini. Met pianiste Vesna Dimcevska geeft Sara regelmatig liederenrecitals. Sara behaalde haar masterdiploma aan het ArtEZ conservatorium. Ze studeerde bij Riekje Bakker en Harry van Berne. Ze vervolgde haar opleiding bij Jard van Nes en nam deel aan masterclasses van onder andere Margreet Honig, Rudolf Jansen en Barbara Hannigan.

Alten

Nicoline Bovens

Nicoline Bovens is mezzosopraan in het Groot Omroepkoor. Zij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Marianne Dieleman en volgde daarnaast masterclasses bij Jard van Nes, Robert Holl, Anthony Rolfe-Johnson en William Shimell. Ze behaalde het diploma UM solozang met een eervolle vermelding voor de uitvoering van het werk Circles van Luciano Berio. Nicoline vervolgde haar studie bij Diane Forlano te Chicago. Naast haar werkzaamheden in Het Groot Omroepkoor is Nicoline Bovens regelmatig te beluisteren als soliste in oratoria, opera en kamermuziek.

Elsbeth Gerritsen

Mezzo-sopraan Elsbeth Gerritsen studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht waar zij in aanraking kwam met de historische uitvoeringspraktijk. Na haar doctoraal examen studeerde zij aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en Jard van Nes. Inmiddels maakt Elsbeth Gerritsen als zangeres deel uit van de Nederlandse Bachvereniging, en is zij de alt in Quink, en maakt zij deel uit van het Nederlands Kamerkoor. Zij soleerde met gerenommeerde ensembles als Asko|Schönberg, Camerata Trajectina, Klangart Berlin, en VocaalLAB. Ook zingt zij veel oratoriumrepertoire en is zijn in opera te horen.

Marleene Goldstein

Marleene Goldstein studeerde aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Peter Kooy en Lucia Meeuwsen. Tijdens haar zangstudie werkte zij als soliste mee aan muziektheaterproducties en oratoriumconcerten. Direct na het behalen van haar diploma in 1997 kreeg zij een baan in het Groot Omroepkoor. In 2001 veranderde zij van betrekking en werd zij aangenomen als lid Nederlands kamerkoor. Tegelijkertijd werd zij alt bij Quink Vocaal Ensemble. Naast het NKK zong en zingt zij bij andere professionele ensembles zoals The Amsterdam Baroque Choir, de Nederlandse Bachvereniging, Cappella Amsterdam en het Vocaallab (van Romain Bisschoff). Met het NKK werkte zij zowel solistisch als in ensembleverband met bijna alle bekende Nederlandse en buitenlandse dirigenten.

Astrid Krause

De uit Duitsland afkomstige alt begon in 2004 met haar studie solozang aan het ArtEZ conservatorium te Enschede bij Harry van Berne en Annette Kleine en voltooide in februari 2009 met succes haar bachelor studie. Tevens werd zij toegelaten tot de master opleiding van het zelfde conservatorium waar ze haar studie voortzette bij Harry van Berne en cor repetitor Marien van Nieukerken. Hiernaast volgde zij ook lessen bij de Nederlandse mezzosopraan Jard van Nes. Tijdens haar zangstudie volgde ze lessen koordirectie bij Kees Stolwijk (hoofdvakdocent koordirectie ArtEZ conservatorium Enschede). Astrid werkte mee aan vele lied-, opera- en oratorium concerten met uiteenlopend repertoire en o.l.v. vele verschillende dirigenten, zoals Jan Willem de Vriend, Klaas Stok, Kees Stolwijk, Collin Davis, Etienne Siebens, Patrick van der Linden, Paul Heijboer, Jacco Camphens e.a.

Leonie van Rheden

De Nederlandse mezzosopraan Leonie van Rheden studeerde klassiek zang bij Henny Diemer aan het Utrechts Conservatorium, waar zij in 2014 haar Master of Music met onderscheiding behaalde. Masterclasses volgde ze bij o.a. Rudolf Jansen, Roland Hermann, Ed Spanjaard, Roberta Alexander, Jard van Nes en Barbara Hannigan. Leonie maakte haar debuut bij de Nederlandse Reisopera als Dryade in Ariadne auf Naxos. Andere rollen die zij vertolkte zijn Dido in Dido & Aeneas, Bianca in The Rape of Lucretia, Miss Jessel in The Turn of the Screw en Zweite Dame in Die Zauberflöte. Leonie is ook actief op het gebied van oratoria. Als soliste was zij te horen in o.a. Verdi’s Messa da Requiem, Händel’s Messiah, Bach’s Matthäuspassion. Ze werkte samen met verschillende dirigenten zoals Antonino Fogliani, Marcus Merkel, Tomáš Netopil, Yannis Pouspourikas, Giuseppe Finzi, Georg Fritzsch, Gerrit Prieβnitz, Giuliano Carella, Jules van Hessen en Antonello Manacorda.

Coosje Schouten

Mezzo-sopraan Coosje Schouten werd in Amsterdam geboren waar ze ook aan het Sweelinck Conservatorium studeerde. Haar zangopleiding volgde ze bij Erna Spoorenberg. Zij studeerde af aan het Rotterdams Conservatorium bij Margreeth Honigh. Verdere studie volgde, onder andere bij Herman Woltman en Alfred Deller onder wiens leiding ze als soliste meewerkte aan Dido en Aeneas van Purcell. Sinds haar afstuderen treedt Coosje Schouten regelmatig op bij verschillende ensembles, koren en oratoriumverenigingen. Op haar solorepertoire staan zowel barokmuziek als oratoria. Zo zong ze bijvoorbeeld de cantate Salve Regina van Scarlatti met het Concertgebouw kamerorkest en onder andere de solopartijen uit de Messiah van Händel en de Johannes-passion van Bach. Ook werkte ze mee aan verschillende radioprogramma’s en aan ensceneringen van de Schöpfung van Haydn en Don Giovanni van Mozart.

Eske Tibben

De Nederlandse alt/mezzosopraan Eske Tibben sloot in juni 2015 succesvol haar Bachelor Klassieke Zang af aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Aldaar studeerde zij bij Hanneke de Wit, Marion van den Akker en Marcel Boone. Zij zong verscheidene cantates, de Hohe Messe en het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach, de Messiah van G.F. Händel, het Requiem van W. A. Mozart, de Paulus van F. Mendelssohn, de Petit messe solennelle van G. Rossini en vele andere werken. Als ensemblezangeres is zij verbonden aan Consensus Vocalis (o.l.v. Klaas Stok) en Bachkoor Holland (o.l.v. Gijs Leenaars). Momenteel studeert Eske aan het Fontys Conservatorium te Tilburg Master Solozang Klassiek en word gecoacht door o.a. Sinan Vural en Harry van Berne.


Contratenoren

Angelo Custódio

De portugese countertenor Angelo Custódio (1983) kreeg op jonge leeftijd zanglessen van Sandra Medeiros. Zij begeleidde hem in het vinden van zijn countertenor stem. In 2004 startte Angelo zijn studie aan het Conservatorium van Lissabon bij de sopraan Filomena Amaro. Sinds 2011 studeert hij aan het conservatorium van Amsterdam in de klas van Pierre Mak. Angelo volgde masterclasses bij Ira Sif en Emma Kirkby. Ook werkt hij met dirigenten als Kaspars Putniņš en Arnold Marnissen. In 2012 deed hij mee met het Meesters en Gezellen project van het Nederlands Kamerkoor en Cappella Amsterdam.

Kaspar Kröner

Kaspar Kröner begon zijn muzikale opleiding met een studie altviool aan de Hochschule für Musik „Hanns Eisler” in Berlijn. Nadat hij zijn altstem had ontdekt, werd hij aan hetzelfde instituut door Scot Weir, Stewart Emerson en Wolfram Rieger begeleid bij de eerste stappen in zijn ontwikkeling als countertenor. Om zich te specialiseren in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk zette hij zijn zangstudie voort aan de afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Michael Chance, Peter Kooij, Jill Feldman, Rita Dams en Diane Forlano. Kaspar Kröner brengt een gevarieerd repertoire van Lied, Oratorium en Opera als solist en met ensembles als het Nederlands Kamerkoor, Amsterdam Baroque Choir, Huelgas Ensemble, Cinquecento en Cappella Amsterdam. Hij werkte samen met dirigenten als Ton Koopman, Daniel Reuss, Pablo Heras Casado, Risto Joost, Paul van Nevel, Mike Fentross, Jörg-Peter Weigle, Richard van Schoor en Hermann Bäumer.


Tenoren

Stefan Berghammer

Tenor Stefan Berghammer (1970) is afgestudeerd aan het Mozarteum in Salzburg, Oostenrijk. Hier studeerde hij schoolmuziek, zangpedagogiek, piano en trombone. In Londen behaalde hij aan de Royal Academy of Music zijn diploma solozang. Stefan is een veelgevraagd solist voor de oratoria en cantates van J.S. Bach. Zijn opera- en concertrepertoire reikt van Renaissance tot Hedendaagse muziek. Hij is lid van het in renaissancemuziek gespecialiseerde Huelgas Ensemble. Hij heeft de Elena Gerhard Liederprijs in Londen gewonnen en heeft met het Huelgas Ensemble in de laatste jaren een groot aantal muziekprijzen gewonnen. Stefan maakt sinds 1998 deel uit van het Nederlands Kamerkoor.

Harry van Berne

Tenor Harry van Berne studeerde cello en solozang aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Erna Spoorenberg. Verdere studie werd gevolgd bij o.a. Margreet Honig in Amsterdam en Anthony Rolfe Johnson in London. Harry van Berne maakt deel uit van het Gesualdo Consort Amsterdam en het Quink Vocaal Ensemble. Ook geeft Harry cursussen, masterclasses en workshops over specifieke onderwerpen of stijlperiodes, zowel voor solozangers als voor ensembles. Als hoofdvakdocent solozang is Harry verbonden aan het ArtEZ conservatorium en tot medio 2014 als studieleider zang aan het Conservatorium van Amsterdam. De laatste jaren is Harry ook werkzaam als dirigent van koorprojecten.

Kevin Doss

De Amerikaanse tenor Kevin Doss is sinds 2001 verbonden aan het Groot Omroepkoor. Hij studeerde aan The University of Michigan en ontving privé-lessen van Leonard Johnson en Randy Lambert. Naast zijn werk met het Groot Omroepkoor zingt Kevin als solist in verschillende oratoria en passies. Hij heeft als solist met het Groot Omroepkoor opgetreden in onder andere Otče Našvan van Janáček, Gijsbrecht van Aemstel van Diepenbrock (in de Nederlandse Muziekdagen), Chichester Psalms van Bernstein (AVRO Kerstmatinee) en To Brooklyn Bridge van Keuris. Kevin werkt ook regelmatig met het kamerkoor Cappella Amsterdam.

Dolf Drabbels

Tenor Dolf Drabbels studeerde zang aan het ArtEZ Conservatorium in Arnhem bij Harry van Berne en vervolgens voor zijn Master aan de Messiaen Academy. Hij volgde masterclasses bij Roberta Alexander, Beryl Foster en David Wilson-Johnson. Momenteel wordt hij gecoached door Hanneke de Wit. Dolf Drabbels zong solo in onder meer het Requiem van Mozart, de Johannes Passion en Matthäus Passion van Bach, de Negende symfonie van Beethoven en de Maria Vespers van Monteverdi. Daarnaast zong hij in diverse cantates van Bach en in werken van Haydn en Schubert. Als solist werkte Dolf Drabbels met de dirigenten Klaas Stok, Jan Willem de Vriend, Etienne Siebens en Daniël Reuss. Daarnaast zingt hij in Cappella Amsterdam, het Nederlands Kamerkoor, de Nederlandse Bachvereniging, Collegium Ad Mosam en Laurens Collegium Rotterdam.

Steven van Gils

Tenor Steven van Gils studeerde aan het conservatorium van Rotterdam. Na enkele jaren les te hebben gehad bij Frans Huijts studeerde hij daar af bij Roberta Alexander. Verder onderricht en masterclasses volgde hij bij onder andere Carolyn Watkinson, Jard van Nes, Maarten Koningsberger, Nico van der Meel, Sheila Barnes, Roger Braun, Kelvin Grout, Meinard Kraak, Roger Vignoles, Malcolm Martineau en Adrian Thompson. Als solist in oratoria is hij als Bach-vertolker te horen geweest als de Evangelist in de Matthäus Passion, in de Johannes Passion, in de gereconstrueerde Markus Passion (Bach/Koopman) en in de door Jan Rot hertaalde Mattheus Passie. Ook zong hij de aria's in de Matthäus Passion, in de alternatieve Johannes Passion, in het Weihnachts Oratorium en in de Hohe Messe.

Henk Gunneman

Tenor Henk Gunneman volgde o.a. zang- en interpretatiecursussen bij Max van Egmond en Thom Bollen. Na zijn UM diploma vervolgde hij zijn opleiding in Engeland bij oude muziekspecialist Nigel Rogers en na die periode aan de Britten-Pears School for Advanced Musical Studies te Aldeburgh waar hij lessen kreeg van Diana Forlano en aan masterclasses deelnam onder leiding van Anthony Rolfe Johnson. Sinds 1992 maakt hij als ensemblezanger deel uit van ‘The Amsterdam Baroque Choir’ o.l.v. Ton Koopman waarmee hij concerten gaf in diverse Europese landen zoals Italië, Spanje, Frankrijk, Duitsland, Polen en Zweden en tournees maakte naar Amerika en Japan. Tevens zingt hij regelmatig met het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam en het Groot Omroepkoor.

Mattijs Hoogendijk

Tenor Mattijs Hoogendijk studeerde cum laude af aan het conservatorium in Zwolle. Mattijs zong in verschillende operavoorstellingen waaronder Figaro! van Opera Nijetrijne, Orfeo (Claudio Monteverdi), Midsummer Night’s Dream (Purcell) o.l.v. Mike Fentross, William and Mary, Dido and Aeneas, Händel Revue, Nozze di Figaro en ‘Purcell Gala’ van Barokopera Amsterdam. Tevens zong hij Die sieben letzte Worte (Schütz) en Membra Jesu Nostri (Buxtehude) o.l.v. Jos van Veldhoven. Hij zong met koren en kamerkoren als Cappella Amsterdam, het Nederlands Kamerkoor, the Amsterdam Baroque Choir, Vox Luminis, Quink, Quattre Bouches en het Groot Omroepkoor.

Gerben Houba

Tenor Gerben Houba studeerde zang bij geert Berghs. Zijn huidige coaches zijn Marcel Reijans en Paul Triepels. Hij volgde masterclasses bij Margeet Honig en Kurt Equiluz en bij regisseur Maarten Vonk volgde hij acteer- en bewegingslessen. In 2010 ontving Gerben op het Peter de Grote Festival in Groningen de Honorary Award for outstanding Musicianship. Gerben maakte van 1995 tot 2011 deel uit van de vaste bezetting van Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss. Tegenwoordig is hij verbonden aan het Groot Omroepkoor en als remplaçant aan De Nederlandse Opera.

Erik Janse

De tenor Erik Janse soleert veel in oratorium, lied en opera. Naast de tenor-aria's in beide Bach Passionen heeft hij de aria's uit meer dan 70 Bach-cantates gezongen, waaronder de solocantate voor tenor in de Utrechtse Dom. Hij trad diverse malen als solist op in de Messiah van Händel, in diverse Missen en het Requiem van Mozart. Een hoogtepunt blijft vertolking van de Evangelist in de Bach-Passionen. Erik zingt sinds 2014 als freelancer bij diverse producties in het koor van de Nationale Opera. Erik studeerde zang bij Sasja Hunnego en Pierre Mak en Evert Jan Nagtegaal. Nu wordt hij gecoacht door operatenor Marcel Reijans.

Sander de Jong

Tenor Sander de Jong (1993), begon in 2002 met het zingen als jongenssopraan bij het Martini Jongenskoor Sneek en zong vanaf 2008 mee in de mannengroep van het Roder Jongenskoor als tenor. Van 2008 tot en met 2011 studeerde Sander in de vooropleiding van het Codarts conservatorium in Rotterdam, waar hij les had van Frans Huijts. Tegelijk volgde hij theorie en pianolessen bij de Ferwerda Academie te Drachten. In februari 2008 behaalde Sander een eervolle vermelding op het Prinses Christina Concours in Groningen, waar hij in 2011 een eerste prijs behaalde. Vanaf 2011 studeerde hij aan het Conservatorium van Amsterdam bij bariton Pierre Mak en coach David Bollen waar hij in 2016 afstudeerde. Momenteel studeert Sander bij bariton Jörn Dopfer in de opera master aan de Hochschule für Musik und Theater te Hamburg. Naast zijn liefde voor het lied en het regelmatig zingen van liedrecitals heeft hij gezongen in professionele koren zoals de Nederlandse Bachvereniging en het Nieuw Nederlandse Vocaal Ensemble.

Edward Leach

Edward began his career as a singer in the choirs of Ipswich School, before taking up a choral scholarship at Jesus College, University of Cambridge. Having graduated with a first class degree in Musicology he embarked upon a career as a music tutor and teacher, before establishing himself as a freelance singer in London, singing with many choirs and ensembles. During this time Edward's professional experience ranged from Monteverdi Vespers to Stockhausen opera, and saw him perform in such varied venues as the Frari Church in Venice, a warehouse in Birmingham, and as far afield as Beijing. Edward now studies privately with Stephanie Doll.

Falco van Loon

Tenor Falco van Loon (1976) studeerde vanaf 2001 aan de conservatoria van Enschede en Arnhem. Daar ontwikkelde hij zich in klassieke solozang en ensemblezang onder toezicht van Annette Kleine, Harry van Berne en Lodewijk Meeuwsen. Daarna studeerde hij nog een jaar aan de Messiaen Academie en later volgde hij lessen bij Meinard Kraak en Frans Fiselier en volgde diverse masterclasses. Falco is in korte tijd uitgegroeid tot een veelgevraagd solist. Naast het Weihnachtsoratorium en vele andere cantates van J.S. Bach oogstte hij veel succes met de rol van Evangelist in de verscheidene passies. Naast het repertoire van J.S. Bach zong Falco in diverse grote oratorium- en concertwerken. Met regelmaat zingt Falco zowel solo als in koorverband bij verschillende professionele ensembles zoals het Groot Omroepkoor en het Nederlands Kamerkoor.

Arco Mandemaker

Arco Mandemaker studeerde hoofdvak zang aan het Rotterdams Conservatorium bij Sylvia Schlüter en Maarten Koningsberger en hoofdvak koordirectie bij Barend Schuurman. Daarnaast nam hij deel aan masterclasses van onder anderen Barbara Bonney, Hans-Peter Blochwitz, Carolyn Watkinson, Margreet Honig en Ian Bostridge. Na zijn zangstudie specialiseerde hij zich in de barokke uitvoeringspraktijk bij Howard Crook. Op dit moment wordt hij gecoacht door Jard van Nes. Arco ontwikkelde zich tot een veelzijdig zanger met een repertoire dat alle stijlperioden omvat. Van Bach staan naast diens cantates, het Weihnachts Oratorium en de Hohe Messe, ook de evangelist en aria’s uit de Johannes- en Mattheüs Passion op zijn repertoire. Tevens werd hij artistiek leider van het professionele "Gombert Consort" en het semiprofessionele "Schütz Vocaal Ensemble".

Albert van Ommen

Albert van Ommen studeerde vanaf 1989 aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, bij Margreet Honig, Maarten Koningsberger en Paula de Wit. In 1996 behaalde hij daar zijn examen docerend musicus. Hierna ging Albert verder studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, bij Diane Forlano en Rita Dams waar hij in 1998 afstudeerde als uitvoerend musicus. Tegelijkertijd met zijn studie voor uitvoerend musicus, studeerde hij ook aan de Opera Akademie tussen de conservatoria van Amsterdam en Den Haag. Albert werkte o.a. met het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Yakov Kreizberg en gaf concerten met pianist Rudolf Jansen.

Matthew Smith

Tenor Matthew Lawrence Smith gained a master in Music degree from the University of Milwaukee, Wisconsin, USA in 1996. He was also an apprentice with the professional Skylight Opera Company in Milwaukee. His first production as a professional was The Elixir of Love by Donizetti. After returning home to Great Britain in 1998, Matthew worked as a singer in musicals and took the position of choral lay tenor at the world famous Hampton Court Palace for a year. During this period, Matthew toured in opera productions around the UK, Ireland, and USA in 2002-2004 for Columbia Artists. He also sang a production of Evita in Beirut, and, in 2003-2006, he toured with the international performing act The Three Waiters. Matthew has been a full-time member of the Dutch Radio Choir since 2006, singing in over 300 productions varying from renaissance to gospel. He also performed with other groups - notably Cappella Amsterdam, the Dutch National Opera Choir, the Reisopera, and in the UK with Opera Project, a leading UK touring company.

Jeroen de Vaal

De zangcarrière van Jeroen de Vaal (1973) begon al vroeg. In de jaren tachtig van de vorige eeuw trad hij als kind veelvuldig op in de rol van jongenssopraan. De Vaal studeerde vervolgens zang aan het conservatorium in Utrecht en volgde masterclasses bij onder anderen Jard van Nes. Sinds zijn afstuderen werkt hij in diverse operahuizen en zingt hij als tenorsolist bij concerten met onder meer de Passionen, cantates, de Hohe Messe en het Weihnachtsoratorium van Bach en het oratorium ”Die Jahreszeiten” van Haydn. Ook geeft hij concerten met liedprogramma’s, samen met verschillende instrumentalisten. Hij reist voor zijn werk door heel Europa.

Hui Wang

Tenor Hui Wang werd geboren in Wenzhou en studeerde schoolmuziek met specialisatie zang aan het conservatorium van Hanzhou, China. Van 2001 tot 2005 studeerde hij hoofdvak zang bij Harry van Berne aan het conservatorium van Arnhem. Sindsdien was hij te horen in opera (Die Zauberflöte, Idomeneo), theaterproducties (Oerol festival) en in passionen en cantates van J.S. Bach.


Baritons

Florian Just

Florian Just begon zijn zangopleiding als lid van het Dresdner Kreuzchor. Later studeerde hij aan het Conservatorium van Amsterdam en aan het Conservatoire de Metz in de Opera- en Liedklas van Udo Reinemann. Florian Just is een veelgevraagd solist in onder meer Bach’s Weihnachtsoratorium, de Matthäus- en Johannespassie, Mahlers orkestliederen en Carl Orff's Carmina Burana. Sinds enkele jaren is hij vaste gast bij Holland Opera. Daarnaast werkt hij internationaal op het gebied van modern muziektheater. Florian Just won verschillende prijzen op internationale concoursen.

Daniël Hermán Mostert

Daniël Hermán Mostert studeerde klassieke zang aan het ArtEZ-conservatorium (NL) bij o.a. Harry van Berne (Master-examen: 2010). Masterclasses volgde hij bij o.a. Meinard Kraak, Barbara Schlick, Carolyn Watkinson en David Wilson-Johnson, veelal in de liedklas van Marien van Nieukerken. Daniël werkt sinds 2010 part-time bij het Groot Omroepkoor in Hilversum, maar zingt ook met enige regelmaat bij het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast is hij zeer actief als solist in o.a. oratoria, passies en cantates van Bach, Händel, Mozart, Rossini, Fauré, Duruflé en Dvorak. Op operagebied vertolkte hij o.a. de rol van Pangloss en Martin in ‘Candide’ van Bernstein (in een RAP-productie van de Nationale Reisopera), de rol van Gil in ‘Il Segreto di Susanna’, van Wolf-Ferrari en de rol van Adonis in ‘Venus and Adonis’, van John Blow.

Robbert Muuse

Bariton Robbert Muuse zong als solist concertrepertoire van renaissance tot hedendaags, zoals van Monteverdi, Franse barok, J.S. Bach tot en met Vaughan Williams en Orff. Hij maakte verschillende opnamen van Franse barokwerken en van Graupner cantates en motetten van Gossec. In concerten en opera’s werkte hij als solist met dirigenten Ed Spanjaard, Reinbert de Leeuw, Jan Willem de Vriend, Jos van Veldhoven, Valéry Gergiev, Christoph Poppen, Paul Goodwin, Kynan Johns en Matthew Halls, in samenwerking met orkesten Holland Baroque Society, Philharmonie ZuidNederland, Het Nederlands Symfonieorkest, Combattimento Consort Amsterdam, Concerto d’Amsterdam, De Nederlandse Bachvereniging, kamermuziek-formatie van het Kon. Concertgebouworkest, Southbank Sinfonia (Londen), het Verbier Festival Orchestra, en de diverse Nederlandse symfonieorkesten. Sinds 2002 is hij freelance werkzaam in het Nederlands Kamerkoor.

Benjamin de Wilde

Bariton Benjamin de Wilde studeert bij bariton Pierre Mak en coach David Bollen aan het conservatorium van Amsterdam. Tevens volgde hij masterclasses bij Udo Reinemann en Margreet Honig. Zijn interesse voor klassieke muziek kwam voort toen hij in het kinderkoor van de Mattheus Passion zong o.l.v PieterJan Olthof. Voorafgaand aan zijn studie zong hij al in verschillende producties.



Bassen

Joris van Baar

De bas-bariton Joris van Baar studeert sinds 2013 aan het Conservatorium van Amsterdam. Op jonge leeftijd werd hij toegelaten tot het Fontys Conservatorium in Tilburg. Op de Muziektheateropleiding onder begeleiding van Edward Hoepelman kreeg hij klassieke én lichte zanglessen bij respectievelijk Harry Ruijl en Katrien Verheijden. Vanwege een groeiende interesse voor klassieke muziek heeft hij aldaar besloten om over te stappen naar klassieke zang. Nog tijdens het VWO begon hij aan zijn studie in Amsterdam bij Harry van Berne. Joris heeft onder meer ervaring opgedaan als koorzanger in diverse cantates van J.S. Bach, diens Weihnachtsoratorium, Johannespassion en Magnificat.

Matthew Baker

Bas - Bariton Matthew Baker, geboren in Sydney Australië, studeerde Mediëvistiek aan de Universiteit van Sydney. In 2005 behaalde hij zijn Masters diploma Barokzang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en heeft zich gespecialiseerd in de uitvoeringspraktijk van barokmuziek. Hij studeerde bij onder anderen: Marius van Altena, Barbara Pearson, Michael Chance en Jill Feldman. Matthew woont momenteel in Nederland en treedt regelmatig op in oratoria en opera's in de Benelux en Frankrijk, met dirigenten als Jos van Veldhoven, Jos Vermunt, Francoise Lasserre, Paul van Nevel en Christina Pluhar. Hij is ook regelmatig als solist of ensemblezanger te horen op diverse oude muziek festivals, zoals in Utrecht, Antwerpen, Brugge, Vezelay en Saintes.

Coert van den Berg

Bas-bariton Coert van den Berg behaalde in 2003 zijn 2e fase diploma aan het Zwols conservatorium. Hij studeerde bij Felix Schoonenboom en Cora Canne meijer. Hij volgde masterclasses o.a. bij Charlotte Margiono, Roberta Alexander, Julia Hamari (Wenen), Max van Egmond en Jard van Nes en dramalessen en wordt op het ogenblik gecoacht door Paula de Wit.

Erks Jan Dekker

Erks Jan Dekker (1975) Hij studeerde bij Henny Diemer en Harry Peeters aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten waar hij in 2004 zijn “Bachelor of Music”-diploma behaalde. Daarnaast volgde hij masterclasses bij o.a. Jard van Nes en Udo Reinemann. In 2005 werd hij geselecteerd voor de Nederlandse Vocalisten Presentatie, een concours dat zich speciaal richt op het oratoriumrepertoire. Vanaf september 2006 is hij als 2e bas verbonden aan het Groot Omroepkoor en is hij als freelance-zanger actief bij gerenommeerde ensembles als Cappella Amsterdam, de Nederlandse Bachvereniging, Collegium Vocale Gent en het Chor des Bayerischen Rundfunks.

Jelle Draijer

Jelle Draijer studeerde aan het Amsterdams Conservatorium bij Erna Spoorenberg en Ruud van der Meer. In 1977 werd hij lid van het Nederlands Kamerkoor en werkte hij vervolgens met dirigenten als Frans Brüggen, Gustav Leonhardt, Ton Koopman, Reinbert de Leeuw, Jos van Immerseel, René Jacobs, Uwe Gronostay en met verschillende instrumentale en vocale ensembles waaronder Il Fondamento, het Combattimento Consort, Tragicomedia, Die Musikalische Companey, Gesualdo Consort en het Apollo Ensemble. Op talloze CD's is Jelle Draijer als solist te beluisteren

Janko Fraanje

Janko Fraanje (1981) is sinds 1997 als organist verbonden aan de Grote Kerk te Leerdam, sinds 2002 als cantor-organist. Daarnaast is hij actief als bassolist. Het vertolken van het werk van Johann Sebastian Bach neemt daarbij een centrale plaats in. Naast frequente uitvoeringen van cantates is hij ook te horen in de grote oratoria van Bach (Johannes Passion, Matthäus Passion, Weihnachts-Oratorium, Hohe Messe). Tevens werkt hij als solist vaak mee aan uitvoeringen van werken van andere oude meesters en van componisten uit recenter tijden. Hij werkte daarin samen met de dirigenten Bas Ramselaar, Hanz Linnartz, Niels Kuijers, Boudewijn Jansen en vele anderen. Sinds 2012 zingt hij bij Ribattuta Musica onder leiding van Dick Duijst.

Joep van Geffen

De Bas/Bariton Joep van Geffen (1977) studeerde zang aan het ArtEZ Conservatorium van Arnhem bij Harry van Berne. Hij volgde masterclasses bij Michael Chance, Beryl Forster, David Wilson-Johnson en Carolyn Watkinson. Daarna studeerde hij aan de Messiaen Academie, waar hij lessen volgde bij Harry van Berne, Harry van der Kamp en Elena Vink. Tegenwoordig wordt hij gecoacht door Hanneke de Wit. Zijn repertoire beslaat de gehele periode van vroegbarok tot hedendaagse muziek. Sinds oktober 2007 werkt hij voor Cappella Amsterdam en sinds september 2008 is hij verbonden aan het Groot Omroepkoor.

Pieter Hendriks

Pieter Hendriks (Den Haag, 1964) volgde zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zijn docenten waren Herman Woltman en Wout Oosterkamp. Na afronding van zijn studie maakte hij in Nederland en daarbuiten naam als zanger van oratoriumrepertoire. Hij werkte met dirigenten als Jaap van Zweden, Christian Zacharias, Pierre Cao, Jan Willem de Vriend en Ed Spanjaard. Als operazanger vertolkte hij onder meer de rollen van MacBeth (Verdi), Richard Nixon (John Adams’ Nixon in China) en de titelrol in Der Kaiser von Atlantis (Viktor Ullman). In 2004 trad Pieter Hendriks toe tot de bassen van het Groot Omroepkoor. Verder verleende hij solistische medewerking aan de kerstmatinee van het Concertgebouworkest onder leiding van Mariss Jansons. Hij was een van de solisten bij het Orkest van de 18de Eeuw onder leiding van Frans Brüggen in een uitvoering van de 9de Symfonie van Beethoven in Barcelona.

Kees Jan de Koning

Kees Jan (1961) studeerde eerst blokfluit aan het Utrechts Conservatorium. Tijdens het afronden van zijn eerste studie in 1983 begon hij met zanglessen. In 1992 sloot hij zijn zangopleiding af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 1992 werd Kees Jan zangdocent aan het Koninklijk Conservatorium. Hij vormt het fundament van het vermaarde Quink Vocaal Ensemble. Hij zingt regelmatig bij internationale ensembles zoals het Huelgas Ensemble, het Gesualdo Consort Amsterdam, het Egidius Kwartet en Weser Renaissance. Als solist treedt hij op in opera- en oratoriumconcerten. De laatste jaren werkt Kees Jan ook als projectdirigent en vocale koorcoach. Kees Jan maakt sinds 1992 deel uit van het Nederlands Kamerkoor.

Michiel Meijer

Bas Michiel Meijer studeerde Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht en aansluitend solozang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Charles van Tassel. Als solist heeft hij een breed repertoire ontwikkeld, waaronder oratoria, liederen en ensemblemuziek, van vroeg-renaissance tot hedendaagse composities. De laatste jaren heeft hij zich voornamelijk gewijd aan muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw, en heeft hij een reputatie opgebouwd als specialist in barokcantates en -oratoria. Hij treedt regelmatig solistisch op met de Nederlandse Bachvereniging en was onder meer te horen op het Festival Oude Muziek van Utrecht, het Boston Early Music Festival en het Tropical Baroque Music Festival van Miami. Als freelancer is Michiel verbonden aan het Amsterdam Baroque Choir van Ton Koopman en het Nederlands Kamerkoor.

Jasper Schweppe

In Zwolle begon Jasper (1969) aan het Conservatorium met zijn studie Uitvoerend Musicus. Aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag behaalde hij zijn diploma. Jasper heeft ervaring met veel verschillende muziekstijlen zoals Gregoriaans, vroege barok en barok. Een speciale interesse heeft hij voor de componisten Claudio Monteverdi en Constantijn Huygens. Hij heeft in diverse operaproducties gezongen. Met het Orkest van de 18e eeuw zong hij mee in de internationale productie Les Indes Galantes van Rameau. Bij het Musicora in Parijs won Jasper de eerste prijs. Dit is een concours voor het Franse Lied uit de Twintigste Eeuw. Jasper zingt in veel belangrijk professionele koren in Nederland. Sinds 2005 is Jasper kernlid van het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast is hij werkzaam als artistiek coördinator van het Nederlands Kamerkoor.

Bert van de Wetering

Bert studeerde aan het conservatorium te Zwolle bij Lodewijk Meeuwsen, waar hij in 2007 zijn eindexamen met succes heeft behaald. Tijdens zijn studie volgde hij ook lessen bij Max van Egmond. Na het conservatorium is Bert verder gaan studeren bij Jasper Schweppe, Frans Fiselier en Raymond Modesti. Momenteel wordt hij gecoacht door Hanneke de Wit. Daarnaast nam Bert deel aan masterclasses van Michael Chance, David Wilson Johnson, Roberta Alexander, Jard van Nes en Rudolf Jansen. In 2011 maakte Bert zijn solistische debuut in het Amsterdamse Concertgebouw met de Christuspartij in de Matthäus-passie van Bach.