Marieke Steenhoek behaalde in 2004 haar diploma aan het conservatorium van Amsterdam. Zij studeerde bij Maarten Koningsberger en Margreet Honig en volgde lessen bij o.a. Jard van Nes, Valérie Guillorit en Noelle Barker. Sinds haar afstuderen wordt zij gecoached door zang-/stempedagoge Gemma Visser.
In september 2006 behaalde zij de 1e prijs tijdens de finale van het 9e Deutekomconcours en ontving zij de publieksprijs ter beschikking gesteld door stichting “Vrienden van de Reisopera”.
In het najaar van 2007 was Marieke voor het eerst te horen als soliste bij het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir o.l.v. Ton Koopman. Eerder dat jaar was zij te horen als soliste bij de Nederlandse Bachvereniging tijdens een première-uitvoering van Ernst Graf‘s “Der Tod Jesu” o.l.v. Jos van Veldhoven. Als vaste soliste bij het Arion Ensemble Utrecht maakte zij vanaf 2000 tournees naar o.a. Frankrijk, Italië en Slovenië. Daarnaast soleerde zij in o.a. “Requiem” (Verdi), de “Elias” (F.Mendelssohn), “Mattheus-” en “JohannesPassion” (J.S.Bach), “Carmina Burana” (C.Orff), “Stabat Mater” (J.Haydn) en “Litaniae” (W.A.Mozart).
Naast oratorium en opera is Marieke ook regelmatig in het moderne repertoire te horen. Zo zong zij o.a. de sopraansolo in de wereldpremière 'And Nothing Death' van Carlos Michans, 'Pli selon pli' (Pierre Boulez) met het Doelenensemble, 'Out of Europe' (Bernard van Beurden) en 'Trois Poésies de la Lyrique Japonaise' van Igor Stravinsky. In 2014 was zij één van de twee solisten in de opera 'Into the Little Hill' van George Benjamin (Essen - Duitsland). In 2016 soleerde zij in het openingsconcert van het festival 'Now! Word Up!' met Il canto sospeso van Luigi Nono; daarnaast zong zij de wereldpremière van Hoffmanns Betrugs-Lexicon (Essen - Duitsland).
Laatst bijgewerkt op: 26-05-2018