Matthew Baker

Bas - Bariton Matthew Baker, geboren in Sydney Australië, studeerde Mediëvistiek aan de Universiteit van Sydney. In 2005 behaalde hij zijn Masters diploma Barokzang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en heeft zich gespecialiseerd in de uitvoeringspraktijk van barokmuziek. Hij studeerde bij onder anderen: Marius van Altena, Barbara Pearson, Michael Chance en Jill Feldman. In 2006 won Matthew de eerste prijs voor zijn bas aria's in Handel's Messiah, tijdens het Concorso Internazionale di Canto Solistico van de Fondazione Seghizzi in Italië.
Matthew woont momenteel in Nederland en treedt regelmatig op in oratoria en opera's in de Benelux en Frankrijk, met dirigenten als Jos van Veldhoven (Nederlandse Bach Vereniging, Utrechts Barok Consort), Jos Vermunt (Residentie Bach Ensemble), Francoise Lasserre (Akadêmia), Paul van Nevel (Huelgas Ensemble) en Christina Pluhar (L'Arpeggiatta). Hij is ook regelmatig als solist of ensemblezanger te horen op diverse oude muziek festivals, zoals in Utrecht, Antwerpen, Brugge, Vezelay en Saintes.
In Engeland trad hij als solist op met The City of London Symphonia en The St. Albans Bach Choir en in Duitsland met de Düsseldorfer Symphoniker.
Hij zong de rol van Sylvandre in de opera Campra's L'Europe Gallante onder leiding van William Christie, in de Ambronnay Academy; de rollen van Giove en Nettuno in de eerste moderne enscenering van Zamponi's Brusselse opera Ulisse al Isola di Circe in De Barokke Lente van de Zavel (festival in Brussel). Voorts de rol van Apollo in een barokke enscenering van Handel's Apollo e Daphne in het Staatstheater in Karlsruhe tijdens het Handel Festival. Hij vertolkte als eerste de rol van Salieri in de opera Fatum van Theo Loevendie met het Nederlands Blasers Ensemble. In 2010 toerde Matthew door Australië met zijn rol van Vertigo in de opera Pepito van Offenbach voor de Blue Bottle Opera Productions.
Op opnames is hij te horen als Aeneas in Purcell's Dido and Aeneas met dirigent Jed Wentz (Brilliant), Christus in de Matthäus Passion van Heinrich Schütz (Zig-zag) en Anima Dannata in Cavallieri's La Rappresentatione di Anima e di Corpo (Alpha).

Laatst bijgewerkt op: 16-10-2024