2 december 2023: Bereitet die Wege, bereitet die Bahn, BWV 132

2 december 2023: Bereitet die Wege, bereitet die Bahn, BWV 132

'Bereitet die Wege, bereitet die Bahn', BWV 132 is een van de vroege werken van Johann Sebastian Bach. Hij componeerde het in 1715 voor de vierde zondag van Advent. De tekst is van Salomon Franck, de hofbibliothecaris van het hof van Weimar, waar Bach op dat moment werkzaam was.
De cantate is geschreven voor een solistenensemble van sopraan, alt, tenor en bas, een (solisten)koor en een orkest bestaande uit hobo's, strijkers en continuo.

BWV 132 bestaat uit zes delen die de luisteraar oproepen om zich voor te bereiden op de komst van Christus. De titeltekst, "Bereitet die Wege, bereitet die Bahn!", is ontleend aan de profeet Jesaja (40:3-4) en verwijst naar de voorbereiding op de komst van de Messias.


De eerste aria, "Bereitet die Wege, bereitet die Bahn!", is een jubelende oproep tot voorbereiding. De sopraan wordt begeleid door het volledige ensemble in een vrolijke 6/8-maatsoort. De aria is een voorbeeld van Bachs virtuose contrapunt, waarbij de verschillende stemmen in een complexe maar harmonieuze manier samenwerken.

Het tweede recitatief, "Willst du dich Gottes Kind und Christi Bruder nennen", is een serieuzere bespiegeling over de betekenis van Advent. De tenor wordt begeleid door strijkers en basso continuo. Het recitatief is geschreven in een eenvoudige maar effectieve stijl, die de tekst op een krachtige manier overbrengt.

De tweede aria, "Wer bist du? Frage dein Gewissen", is een bestraffing aan degenen die hun zonden niet willen belijden. De bas wordt begeleid door strijkers en basso continuo. De aria is geschreven in een sombere 3/2-maatsoort. De bas zingt in een dramatische stijl, die de ernst van de tekst weerspiegelt.

Het derde recitatief, "Ich will, mein Gott, dir frei heraus bekennen", is een bekentenis van geloof. De alt wordt begeleid door strijkers en basso continuo. Het recitatief is geschreven in een eenvoudige maar oprechte stijl. De alt zingt met een gevoel van opwinding, dat de vreugde van de gelovige uitdrukt.

De derde aria, "Christi Glieder, ach, bedenket", is een oproep tot eenvoud en nederigheid. De alt wordt begeleid door een viool. De aria is geschreven in een eenvoudige 4/4-maatsoort. De alt zingt met een gevoel van zachtheid, dat de nederigheid van de gelovige uitdrukt.

Het slotkoraal, "Ertöt uns durch deine Güte", is een smeekbede om verlossing. Het (solisten)koor wordt begeleid door strijkers en basso continuo. Het koraal is geschreven in een eenvoudige 4/4-maatsoort. Het koor zingt met een gevoel van hoop, dat de verwachting van de verlossing uitdrukt.

Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie

Locatie en aanvangstijd.

Solisten

Tanja Obalski

De Duitse sopraan Tanja Obalski studeerde solozang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en Howard Crook. In 2001 behaalde zij haar diploma 1ste fase en in 2003 een diploma 2de fase in barokzang. Zij volgde verder masterclasses van o.a. Jill Feldman en Emma Kirkby. Als soliste is zij te horen in oratoria, cantates en kamermuziekconcerten zowel in Nederland als daarbuiten. Tanja Obalski is sinds 2010 verbonden aan het Groot Omroepkoor.

Julia Mech

Julia Mech is sinds 2021 tweede alt van het Groot Omroepkoor. Ze is geboren in Krakau en studeerde in 2018 cum laude af aan de Ignacy Jan Paderewski Academy of Music in Poznan. Nog als universiteitsstudent maakte Julia Mech haar debuut in Verdi's La Traviata in het operagebouw van Poznan. Haar concertrepertoire omvat het Requiem van Dvořák, het Requiem en de Kroningsmis van Mozart, het Stabat Mater van Pergolesi en het Gloria van Vivaldi. Daarnaast was Julia Mech te horen in recitals met liederen van Brahms, Dvořák, Weill en Schumann.

Gerben Houba

Gerben Houba is een veelgevraagde solist op het gebied van oratorium, opera en muziektheater, maar ook een actieve ensemblezanger bij diverse professionele gezelschappen. Verder is hij mede-oprichter van Vocaal Kwartet Quatre Bouches.
Bij de traditionele oratoria is Gerben een veelzijdig solist met een repertoire van Barok tot Modern; regelmatig terugkerende werken zijn de Mattheus- en Johannespassie van Bach (waarin hij zowel de aria's als de evangelistpartij zingt), de Petite Messe Solennelle van Rossini, het Requiem van Mozart, de Messiah van Händel en het Stabat Mater van Haydn. Gerben is verbonden aan het Groot Omroepkoor. Als remplaçant zingt hij bij gelegenheid bij gezelschappen als De Nationale Opera, het Nederlands Kamerkoor en Collegium Vocale Gent.

Christiaan Peters

De bas Christiaan Peters genoot zijn opleiding aan het conservatorium van Rotterdam. Tevens studeerde hij Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Hij nam deel aan de Internationale Bachakademie Stuttgart. Onder meer de soli in Händels Messiah, het Requiem van Mozart en Rossini's Petite Messe Solennelle behoren tot zijn oratoriumrepertoire. Veelvuldig zingt hij in het koor van de Nationale Opera in het Muziektheater in Amsterdam.

Dirigent

Hanna Rijken

Dr. Hanna Rijken, theoloog en musicus, is in juni 2022 benoemd als Universitair Docent 'Theology & Muziek (the Arts)' aan de PThU in Amsterdam. Ook werkt ze als docent aan het Rotterdams Conservatorium (Codarts). Haar onderzoek richt zich op Sacred Music. Hanna is oprichter en dirigent van het Vocaal Theologen Ensemble en het Codarts Kerkmuziek Ensemble. Ze promoveerde in 2017 aan de Protestantse Theologische Universiteit te Amsterdam op de dissertatie ”My Soul Doth Magnify”. Ze werkte van 2019-2021 als Postdoc Researcher aan een vervolgonderzoek over de Choral Evensong, in een samenwerking met onderzoekers van de University of Oxford.
Ze studeerde theologie aan de Universiteit Utrecht en Tilburg en aan de PThU Amsterdam. Daarnaast studeerde ze koordirectie, kerkmuziek en dwarsfluit met specialisatie traverso aan het Conservatorium van Amsterdam.

Inleiding

De inleiding wordt verzorgd door Christiaan Boers