Henk Gunneman

Henk GunnemanTenor Henk Gunneman studeerde zang en piano aan het Conservatorium te Groningen. In zijn studietijd, waarin hij lessen genoot van Grethe de Vink, volgde hij o.a. zang- en interpretatiecursussen bij Max van Egmond en Thom Bollen. Na zijn UM diploma vervolgde hij zijn opleiding in Engeland bij oude muziekspecialist Nigel Rogers en na die periode aan de ‘Britten-Pears School for Advanced Musical Studies’ te Aldeburgh waar hij lessen kreeg van Diana Forlano en aan masterclasses deelnam onder leiding van Anthony Rolfe Johnson.

Na een aantal jaren privé-lessen te hebben gevolgd bij Margreet Honig te Amsterdam en Ronald Klekamp te Haarlem bekwaamt hij zich nu bij Matthijs Mesdag in Zaandam. Christoph Prégardien coachte hem met de interpretatie van Bach’s evangelistenpartijen. Henk Gunneman heeft zich een breed repertoire eigengemaakt en wordt als solist veel gevraagd voor oratorium concerten in het land. Hij heeft zich gespecialiseerd in de grote Passionen en Cantates van J.S.Bach waarin hij met name als evangelist maar ook in de aria’s veelvuldig te horen is. Hij zong onder meer in de oratoria van Händel zoals de ‘Messiah’, ‘Judas Maccabaeus’ en ‘Israël in Egypt’; het ‘Requiem’ en diverse Missen van Mozart; ‘Die Schöpfung’ en het ‘Stabat Mater’ van Haydn, ‘Oratorio de Noël’ van Saint-Saëns en de ‘Saint Nicolas Cantata’ van Benjamin Britten en in nog vele muziekstukken van andere bekende en minder bekende componisten.

Hij werkte met diverse dirigenten zoals Erik van Nevel en Jos van Veldhoven en met orkesten als het Gelders Orkest, Il Concerto Barocco en Florilegium Musicum. Sinds 1992 maakt hij als ensemblezanger deel uit van ‘The Amsterdam Baroque Choir’ o.l.v. Ton Koopman waarmee hij concerten gaf in diverse Europese landen zoals Italië, Spanje, Frankrijk, Duitsland, Polen en Zweden en tournees maakte naar Amerika en Japan. Tevens zingt hij regelmatig met het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam en het Groot Omroepkoor. Bij de Nederlandse Opera vertolkte hij solistische en ensemble rollen in ‘Die Glückliche Hand’ van Arnold Schönberg, ‘Die Meistersinger’ van Richard Wagner en ‘Die Soldaten’ van B.A. Zimmermann. Sinds 2001 maakt hij deel uit van het ensemble ‘Men’s Voices’ waarmee hij o.a. in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland close harmony optredens verzorgt met speciaal voor dit ensemble gearrangeerde muziek uit het retro-repertoire van de twintiger tot vijftiger jaren.