• Cantate op de Brink

    Opnieuw een Bachtraditie in de Mediastad Hilversum

  • Cantatevespers op zaterdagmiddag

    Geniet van Bachcantates in de Grote Kerk
    en luister naar het verhaal erachter!

  • Seizoen 2018 - 2019

    Het nieuwe seizoen belooft weer vijf fraaie uitvoeringen
    door top-solisten, koor en orkest

29 september 2018

Herr, deine Augen sehen nach dem Glaube, BWV 102

Bach componeerde deze cantate voor de tiende zondag na Trinitatis, 25 augustus 1726. Onderwerp van de evangelezing voor die zondag is de verdrijving van de geldwisselaars uit de tempel en de aankondiging van de verwoesting van Jeruzalem.

24 november 2018

Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 140

Een cantate met ruimte voor beschouwing, afweging en schildering van emoties over de parabel van de wijze en de dwaze maagden waarbij de maagden het bruiloftsfeest missen omdat ze geen olie voor hun lampen gereed hadden toen de bruidegom arriveerde.
Deze cantate wordt uitgevoerd door solisten en musici uit het Groot Omroep Koor en het Radio Filharmonisch Orkest.

26 januari 2019

Herr, wie du willt, so schicks mit mir, BWV 73

Bach componeerde deze korte cantate in Leipzig voor 24 januari 1724, de derde zondag na Driekoningen. De evangelielezing vertelt over de genezing van een melaatse en van het kind van een Romeinse legeroverste. In de cantatetekst wordt de thematiek van genezing omgebogen naar een reflectie over de dood en onderwerping aan Gods wil: 'Heer, als u wilt, kunt u mij rein maken'.
In de muzikale uitwerking neemt het getal drie een belangrijke plaats in.

23 maart 2019

Deel I uit de Johannes Passion, BWV 245

Bach schreef de Johannes-Passion (gebaseerd op de Lutherse vertaling van het evangelie naar Johannes) in 1724. Het Johannesevangelie is verhalender en dynamischer dan de andere evangeliën, Bach heeft dit meesterlijk tot uiting gebracht in deze passie. De Johannes-Passion kent in Nederland niet zo'n grote en levendige traditie als de Matthäus-Passion. Voor het eerst voert Cantate op de Brink in de Grote Kerk het eerste deel van deze passie uit.

18 mei 2019

Christ unser Herr zum Jordan kam, BWV 7

Bach schreef deze cantate voor de geboortedag van Johannes de Doper (24 juni) welke precies zes maanden valt vóór de dag waarop we de geboorte van Christus vieren (25 december). In deze cantate behandelt Bach de belangrijkste gebeurtenis uit het leven van Johannes: het dopen van Christus. Hij doet dat aan de hand van het koraal Christ unser Herr zum Jordan kam, het dooplied dat Luther in 1541 schreef op een melodie van Johann Walter.

Enquête bevestigt keuzes Cantate op de Brink

'Gewoon zo doorgaan'. Dat is de meest genoteerde suggestie van bezoekers aan Cantate op de Brink. Afgelopen maand mei reageerden 126 bezoekers op het verzoek hun mening over Cantate op de Brink te geven. De enquête liet geen echt verrassende resultaten zien. De waardering voor de cantateserie blijft onverminderd hoog.

Meest verrassend was wellicht de hoge attentiewaarde van het spandoek op de Kerkbrink. Van alle communicatiemiddelen scoorde het doek, dat al vanaf de allereerste cantatevesper voor de Grote Kerk wappert, het hoogst. Op de vraag wat het meeste aanspreekt van de cantatevespers noteerden bezoekers het vaakst 'de muziek', respectievelijk gevolgd door: J.S. Bach, kwaliteit van de musici, laagdrempeligheid, moment van bezinning, tijdsduur, toelichting en tijdstip.

Een aantal bezoekers gaf aan lid te willen worden van de Vrienden Cantate op de Brink. Daar gaan we werk van maken. Ook gaf een aantal aan het een goed idee te vinden om bij de uitgang de vrijwillige bijdrage te kunnen pinnen. Daar starten we de komende cantatevesper mee.

In de categorie 'suggesties' kwamen mooie ideeën. Het bestuur van Cantate op de Brink onderzoekt welke mogelijk zijn en verwerkt dat in de programmering voor het volgende seizoen.

Wat men nog meer van ons vindt kunt u hier lezen.

Initiatief en doelstelling

De initiatiefnemers van Cantate op de Brink worden gemotiveerd door liefde voor de muziek van J.S. Bach. Ze geloven in de zeggingskracht van het gezongen Woord. Ze willen een kader bieden en de randvoorwaarden scheppen, waarin de religieuze muziek van Bach en tijdgenoten goed tot haar recht kan komen. Zij hopen hiermee veel mensen te bereiken, die de cantates met enthousiasme zullen uitvoeren* en beluisteren.

* Elke cantatevesper start met het oefenen met de aanwezigen van het slotkoraal van de cantate, zodat deze tijdens de uitvoering kan worden meegezongen.
Een daartoe uitgenodigd persoon houdt een korte inleiding om de muziek en teksten enige duiding te geven.