22 november 2025: Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 140
De cantate Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 140) is een van Johann Sebastian Bachs meest geliefde en bekende cantates, gecomponeerd in Leipzig voor de 27e zondag na Trinitatis in 1731. Het stuk, ook bekend als de "Wachters-cantate", is gebaseerd op de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden uit het Evangelie naar Mattheüs.
De cantate vertelt het verhaal van de maagden die wachten op de komst van de bruidegom, een symbool voor de komst van Jezus. De centrale boodschap is een oproep om geestelijk waakzaam te zijn en voorbereid te zijn op het einde der tijden.
Muzikaal is het werk opgebouwd rond het gelijknamige koraal van Philipp Nicolai uit 1599. De koraalmelodie verschijnt in drie van de zeven delen. Het openingskoor is een feestelijke en grootse koraalfantasie. Het middelpunt van de cantate wordt gevormd door het vierde deel, een prachtig tenorkoraal waarin de sopranen de koraalmelodie zingen, begeleid door een onvergetelijke, vloeiende melodie in de strijkers. Het slotkoraal, waarin het volledige koor en orkest samenkomen, is een krachtige en vreugdevolle afsluiting.
De cantate is een meesterwerk van barokke symboliek en muzikale rijkdom, waarin de spanning van het wachten en de uiteindelijke vreugde van de vereniging op sublieme wijze worden verklankt.
Sopraan Elma Dekker, geboren in Alkmaar, kreeg haar eerste zanglessen van Marianna Pak. Tegenwoordig zijn haar coaches Hanneke de Wit, Kirsten Schötteldreier en Niels Kuijers. Elma volgde masterclasses bij o.a. Burkhardt Fritz, Christoph Prégardien, Margreet Honig en Nico van der Meel. Elma zingt als freelancer bij het Nederlands Kamerkoor, SWR Vokalensemble, NDR Vokalensemble, Chorwerk Ruhr, het Groot Omroepkoor, het Laurens Collegium Rotterdam en Cappella Amsterdam.
Daniel Schmid legt zich al sinds zijn kindertijd toe op het zingen in ensembles. Mede dankzij zijn vocale flexibiliteit heeft hij al in talrijke en diverse koren en formaties in Duitsland en internationaal gezongen en is hij dan ook altijd bezig met gerenommeerde ensembles. Hij werkt intensief samen met het SWR Vokalensemble en is sinds 2024 ook freelance lid van het WDR Rundfunkchor. Sinds februari 2025 heeft hij een vaste aanstelling bij het Groot Omroepkoor.
Ludovic Provost studeerde aan de Conservatoria van Perpignan en Parijs. Hij debuteerde met zang bij La Maîtrise du Centre de Musique baroque de Versailles en vervolgde zijn zangstudie bij Yves Sotin. Nadien trad hij toe tot de Dutch National Opera Academy onder leiding van Alexander Oliver en perfectioneerde hij zijn vaardigheden bij Margreet Honig. Hij volgde diverse masterclasses en was finalist bij tal van internationale concoursen. Ludovic maakte deel uit van het Nederlands Kamerkoor, de Nederlandse Bachvereniging en Les Arts Florissants. Sinds 2011 is hij bariton in het Groot Omroepkoor.
Gilles Michels (1961) studeerde Schoolmuziek B aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. In 1988 begon hij zijn studie koordirectie bij Barend Schuurman aan het Rotterdams Conservatorium, waar hij in 1992 afstudeerde. Hij dirigeerde hij verschillende koren in Haarlem, Amsterdam, Purmerend en Alphen aan den Rijn en Utrecht. Afgelopen jaren verplaatste zijn werkterrein zich steeds meer van a capella muziek naar het uitvoeren van vocaal-instrumentale werken, in het bijzonder de cantates en grote werken van J.S. Bach en andere grote werken van Handel, Mozart, Schubert, Brahms, Verdi, Britten en Poulenc
Kamerkoor ’Akkoord’ uit Hilversum is ontstaan in 2003 op initiatief van een groep enthousiaste zangers en zangeressen die met elkaar wilde gaan musiceren onder leiding van Cees van der Poel. Doel is met een twintigtal zangers die geen problemen hebben met muziek lezen een grote variatie aan composities in te studeren en ten gehore te brengen. In de sfeervolle ambiance van Het Kerkje aan de Dijk in Kortenhoef gaf het koor haar eerste concert. Sindsdien verzorgt Akkoord ieder jaar een concert in of in de buurt van Hilversum. Akkoord werkt regelmatig mee aan de Cantate op de Brink in de Grote Kerk in Hilversum. Desgevraagd incidenteel ook aan andere muzikale gebeurtenissen.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Heleen Weimar
31 januari 2026: Alles nur nach Gottes Willen, BWV 72
20 september 2025: Es erhub sich ein Streit, BWV 19
Deze compositie is geschreven voor het Michaëlsfeest, het herfstfeest voor de aartsengel Michaël die de strijd aanging met een afvallige engel. Symbool hiervoor staat een draak, die de kinderen samen al zingend gaan verslaan.
Het Bijbelverhaal waarop de cantate is gebaseerd, gaat over de strijd tussen goed en kwaad. Bach beeldt de strijd in de hemel uit met roffelende pauken, schallende trompetten, ingenieuze koorpartijen en over elkaar duikelende solisten. Onder aanvoering van de aartsengel Michael wordt de duivel uiteindelijk verslagen. Dit mondt uit in een prachtige tenoraria die kenners zien als het hoogtepunt van Bachs ariacomposities.
In Bachs tijd vierde men tijdens het Michaëlsfeest niet alleen de overwinning op de duivel. De feestdag markeerde ook het begin van de herfst en de start van een nieuwe periode. Dit maakt de cantate extra passend om het nieuwe seizoen van Cantate op de Brink mee in te luiden!
Oefenen en meezingen drakenlied
De kinderen zingen bij het verslaan van de draak het drakenlied Diep in t donker wonen draken. Hier een (opname)
Ouders en grootouders kunnen dit lied vooraf thuis met hun (klein)kind oefenen zodat ze goed voorbereid zijn ‘op de strijd’.
Alle muziek en een speciaal ingezongen opnames zijn hieronder te vinden.
De Duitse sopraan Tanja Obalski studeerde solozang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en Howard Crook. In 2001 behaalde zij haar diploma 1ste fase en in 2003 een diploma 2de fase in barokzang. Zij volgde verder masterclasses van o.a. Jill Feldman en Emma Kirkby. Als soliste is zij te horen in oratoria, cantates en kamermuziekconcerten zowel in Nederland als daarbuiten. Tanja Obalski is sinds 2010 verbonden aan het Groot Omroepkoor.
Jasper Dijkstra studeerde Zang Oude Muziek aan het Conservatorium van Amsterdam bij Xenia Meijer, wat hij Cum Laude afsloot. Drie seizoenen lang was hij actief als Young Bach Fellow bij de Nederlandse Bachvereniging. Hij werkt geregeld samen met professionele ensembles zoals Vox Luminis, Groot Omroepkoor, Nederlandse Bachvereniging, Nederlands Kamerkoor, Luthers Bach Ensemble en Camerata Trajectina.Nederlandse Bachvereniging, Groot Omroepkoor, Nederlands Kamerkoor, Luthers Bach Ensemble, Le Nuove Musiche en Camerata Trajectina.
Berend Eijkhout (1989) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, bij Frans Fiselier en Gerda van Zelm. Hij vervolgde zijn opleiding bij Nadine Secunde en Peter Lockwood. Tegenwoordig krijgt hij les van Marcel Boone. Berend volgde hiernaast lessen en masterclasses bij Roberta Alexander, Luca Pisaroni, Hans Pieter Herman en Margreet Honig. Berends uitgebreide concertrepertoire omvat grote werken als Bach’s Passionen, Weihnachtsoratorium en Hohe Messe, Handel’s Messiah, Die Schöpfung en Die Jahreszeiten van Haydn, Mozart’s Requiem, Ein Deutsches Requiem van Brahms, Fauré’s Requiem, Rossini’s Petite Messe Sollennelle en Elias en Paulus van Mendelssohn. Hij werkte als solist samen met dirigenten als Daniel Reuss, wijlen Kenneth Montgomery, Ton Koopman, Antony Hermus, Marcus Creed, Jos van Veldhoven en gezelschappen als het Nederlands Kamerorkest, Orkest van de Achttiende Eeuw, Pynarello, Phion en Cappella Amsterdam.
Na een studie zang aan het Prins Claus Conservatorium studeerde Patrick Pranger koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Jos Vermunt en Jos van Veldhoven Hij werd nog tijdens deze studie uitgenodigd om deel te nemen aan een tweetal gerenommeerde Eric Ericson Masterclasses. Op dit moment is Patrick naast artistiek leider bij The Gents, artistiek leider bij Vocaal Ensemble (VE) Chordiality (Den Haag). Ook is hij dirigent bij Oratoriumkoor Sonante Vocale en VE Focaliber (beide in Amersfoort). Als gastdirigent werkte hij meerdere malen met de Residentie Bach Ensembles, VE Coqu, het professionele koor Bachkoor Holland en zal hij dit seizoen terugkeren bij Bachkoor BWV Zeeland en Bach Cantorij Baarn.
De Bach Cantorij Baarn (sinds 1970) is een gezelschap van amateurs en (semi-)professionele musici met één overzichtelijk doel: de kerkmuziek van Bach regelmatig te laten klinken in de setting waarvoor ze bedoeld is: in de kerk. Daartoe organiseert de cantorij elk jaar vijf cantatediensten op wisselende locaties in Baarn op zondagavonden en twee vespers met toelichting op de late zaterdagmiddag, waarin naast een Bachcantate ook enkele andere werken ten gehore worden gebracht. Huidige dirigenten zijn Patrick Pranger en Wouter Verhage.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Sebastiaan van Eck