25 mei 2024: Wer mich liebet, der wird mein Wort halten, BWV 74
De Muzikale pracht van Bachs Pinkstercantate
"Wer mich liebet, der wird mein Wort halten" (BWV 74), gecomponeerd door Johann Sebastian Bach in 1725, is een Pinkstercantate die getuigt van zijn muzikale genialiteit en diepe religieuze overtuiging. De cantate, geschreven voor sopraan, alt, tenor, bas, koor en orkest, betovert met een rijkdom aan muzikale stijlen en emoties.
Een feestelijke opening
De cantate opent met een majestueus koorfuga op de tekst "Wie mij liefheeft, zal mijn woord bewaren." De energieke contrapuntische lijnen en krachtige instrumentatie creëren een sfeer van feestvreugde en verwachting.
Intieme reflectie
De aria's, daarentegen, bieden momenten van intieme reflectie. De sopraan aria "Komm, komm, mein Herze steht dir offen" is een tedere uitnodiging tot God, met sierlijke hobobegeleiding die de kwetsbaarheid van de ziel weerspiegelt. De alt aria "Die Wohnung ist bereit" drukt vreugde en dankbaarheid uit voor de komst van de Heilige Geest, met een pastorale sfeer gecreëerd door hobo da caccia en continuo.
Recitatieven en koordelen
Recitatieven verbinden de delen van de cantate en vertellen het verhaal met expressieve melodieën. Koordelen, zoals "Es ist nichts Verdammliches an denen" en "Kein Menschenkind hier auf der Erd", stralen kracht en overtuiging uit, versterkt door unisono passages en krachtige ritmes.
Symboliek en instrumentatie
Bach gebruikt instrumentatie symbolisch. De trompetten en pauken in het openingskoor illustreren de goddelijke majesteit, terwijl de hobo da caccia in de alt aria de pastorale sfeer van de Hemel symboliseert.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Locatie en aanvangtijd
.
Extra slotkoraal
om mee te zingen
Solisten
Sopraan Elise van Es (1991) studeerde in Nederland bij Roberta Alexander. In 2017 rondde zij haar Master Lied & Oratorium met onderscheiding af aan de Universität Mozarteum in Salzburg waar ze studeerde bij Andreas Macco en Thérèse Lindquist.
Als oratoriumsoliste zong Elise onder andere de Matthäus Passion, de Johannes Passion en de Lukas Passion van Bach, de Carmina Burana van Orff, de Schöpfung van Haydn, de Messiah van Händel, het Requiem van Mozart, Das Paradies und die Peri van Schumann, het Stabat Mater en de Petite Messe Solennelle van Rossini, het Requiem van Fauré, het Oratorio de Noël van Saint-Saëns en Ein deutsches Requiem van Brahms.
De Japanse mezzosopraan Maria Koshiishi is een opkomende artiest, onlangs afgestudeerd aan de Dutch National Opera Academy. Ze wordt geprezen om haar prachtige stemkleur, haar gevoelige artisticiteit en haar unieke podium présence in haar breed georiënteerde repertoire dat reikt van barok tot hedendaagse klassieke muziek. Mevr. Koshiishi behaalde haar bachelor- en masterdiploma aan Tokyo University of the Arts en heeft ze gestudeerd aan het Koninklijk conservatoriun te Den Haag. Vanaf seizoen 2023/2024 maakt zij onderdeel uit van het Groot Omroepkoor.
Francis Ng, lyrische tenor ervaren in oratorium (Bach, Händel, Rossini, Puccini…) en opera (Paisiello, Donizetti, Bizet…). Prijswinnaar van de internationale zangwedstrijd van Kammeroper Schloss Rheinsberg (DE)
Florian Just begon zijn zangopleiding als lid van het Dresdner Kreuzchor. Later studeerde hij aan het Conservatorium van Amsterdam en aan het Conservatoire de Metz in de Opera- en Liedklas van Udo Reinemann. Florian Just is een veelgevraagd solist in onder meer Bach’s Weihnachtsoratorium, de Matthäus- en Johannespassie, Mahlers orkestliederen en Carl Orff's Carmina Burana. Florian Just won verschillende prijzen op internationale concoursen.
Dirigent
Anthony Scheffer (1991) begon zijn muzikale carrière als organist en cantor in zijn geboortestad Amersfoort. Naast de viool ontdekt hij al snel zijn passie voor het dirigeren. Tijdens zijn studies Liberal Arts and Science en Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht steekt hij zijn licht op bij diverse dirigenten en leidt hij verschillende vocale en instrumentale ensembles.
Koor
De Faelix Accademia is een groep vocalisten bestaande uit semiprofessionele en geschoolde amateurmusici, en maakt deel uit van het Faelix Collective. Faelix staat onder leiding van dirigent en musicus Anthony Scheffer en heeft als missie om tijdloze muziek en haar context te verbinden door een originele en vernieuwende visie op het muzikale erfgoed te bieden.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Heleen Weimar.
30 september 2023: Ich glaube, lieber Herr, hilf meinem Unglauben, BWV 109
Bach componeerde cantate 'Ich glaube, lieber Herr, hilf meinem Unglauben', BWV 109 in Leipzig voor de 21e zondag na Trinitatis en voerde het voor het eerst uit op 17 oktober 1723.
De tekst van de cantate is van Christian Friedrich Henrici, ook bekend als Picander.
Het is gebaseerd op het evangelie van Johannes 4:46-54, waarin Jezus de zieke zoon van een hoveling uit Kafarnaüm geneest. Jezus zegt tegen de man dat hij niet pas moet geloven als hij een teken of wonder heeft gezien. De man keert naar huis en vindt zijn zoon gezond terug.
De cantate is geschreven voor een groot ensemble, waaronder solisten, koor, strijkers, blazers en continuo. het is een mooi voorbeeld van Bachs vermogen om complexe theologische thema's op een toegankelijke en emotionele manier uit te drukken. Het is een krachtige en inspirerende uiting van geloof en hoop.
De cantate bestaat uit zes delen:
- Koraal: Ich glaube, lieber Herr, hilf meinem Unglauben
- Recitativo: Des Herren Hand ist ja noch nicht verkürzt
- Aria: Wie zweifelhaftig ist mein Hoffen
- Recitativo: O fasse dich, du zweifelhafter Mut
- Aria: Der Heiland kennet ja die Seinen
- Koraal: Wer hofft in Gott und dem vertraut
Het eerste deel, het koraal, is een eenvoudige melodie die het thema van geloof en twijfel uitdrukt. Het tweede deel, het recitatief, wordt gezongen door de tenor en vertegenwoordigt de twijfelende hoveling. De aria die volgt, wordt ook gezongen door de tenor en drukt de twijfel van de man uit in een meer emotionele manier. Het derde recitatief wordt gezongen door de alt en biedt een tegenstelling tot de twijfel van de man. De alt moedigt de man aan om op God te vertrouwen. De aria die volgt, wordt gezongen door de alt en drukt de zekerheid van God uit. Het laatste deel, het koraal, is een vrolijke en optimistische melodie die het thema van geloof en hoop benadrukt.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Locatie en aanvang.
Extra slotkoraal
om mee te zingen
Solisten
De Nederlandse alt Chantal Nysingh studeerde aan het Artez Conservatorium Zwolle. Zij zingt sinds 2018 bij het Groot Omroepkoor.
William Knight startte zijn koorcarrière in het koor van St. Paul’s Cathedral in Londen. Hij studeerde muziek aan de universiteit van York.
Daarna zong hij met beroemde ensembles als The Sixteen, het Geoffrey Mitchell Choir en het Gabrieli Consort en in de koren van Westminster Abbey, St. Paul’s Cathedral, Brompton Oratory en Temple Church.
Begin 2014 verhuisde William naar Nederland. Naast het zingen in het Nederlands Kamerkoor, werkt William regelmatig met Collegium Vocale Gent, Capilla Cayrasco en Capella Amsterdam.
Dirigent
Tenor Harry van Berne studeerde cello en solozang aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Erna Spoorenberg. Verdere studie werd gevolgd bij o.a. Margreet Honig in Amsterdam en Anthony Rolfe Johnson in London. Harry van Berne maakt deel uit van het Gesualdo Consort Amsterdam en het Quink Vocaal Ensemble. Ook geeft Harry cursussen, masterclasses en workshops over specifieke onderwerpen of stijlperiodes, zowel voor solozangers als voor ensembles. Als hoofdvakdocent solozang is Harry verbonden aan het ArtEZ conservatorium. Vanaf het seizoen 2018-2019 is Harry verbonden aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag) als docent in de Master Ensemblezang. De laatste jaren is Harry ook werkzaam als dirigent van koorprojecten.
Koor
Het eerste optreden van het Dudok Kamerkoor tijdens een cantate vesper op de Brink dateert uit 2007. Onder leiding van Johan Rooze werkte het koor op 17 mei mee aan de uitvoering van BWV 11, beter bekend als het Himmelfahrtsoratorium. De leden van dit ad hoc samengestelde kamerkoor waren merendeels gerekruteerd uit het grotere Dudok Ensemble waar Johan Rooze sinds 1999 de artistieke spil van was. Na diens vertrek naar zijn tweede vaderland Zuid-Korea in 2008, zingt het Dudok Kamerkoor jaarlijks één productie bij Cantate op de Brink onder leiding van Harry van Berne.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Machteld van Woerden
2 december 2023: Bereitet die Wege, bereitet die Bahn, BWV 132
'Bereitet die Wege, bereitet die Bahn', BWV 132 is een van de vroege werken van Johann Sebastian Bach. Hij componeerde het in 1715 voor de vierde zondag van Advent. De tekst is van Salomon Franck, de hofbibliothecaris van het hof van Weimar, waar Bach op dat moment werkzaam was.
De cantate is geschreven voor een solistenensemble van sopraan, alt, tenor en bas, een (solisten)koor en een orkest bestaande uit hobo's, strijkers en continuo.
BWV 132 bestaat uit zes delen die de luisteraar oproepen om zich voor te bereiden op de komst van Christus. De titeltekst, "Bereitet die Wege, bereitet die Bahn!", is ontleend aan de profeet Jesaja (40:3-4) en verwijst naar de voorbereiding op de komst van de Messias.
De eerste aria, "Bereitet die Wege, bereitet die Bahn!", is een jubelende oproep tot voorbereiding. De sopraan wordt begeleid door het volledige ensemble in een vrolijke 6/8-maatsoort. De aria is een voorbeeld van Bachs virtuose contrapunt, waarbij de verschillende stemmen in een complexe maar harmonieuze manier samenwerken.
Het tweede recitatief, "Willst du dich Gottes Kind und Christi Bruder nennen", is een serieuzere bespiegeling over de betekenis van Advent. De tenor wordt begeleid door strijkers en basso continuo. Het recitatief is geschreven in een eenvoudige maar effectieve stijl, die de tekst op een krachtige manier overbrengt.
De tweede aria, "Wer bist du? Frage dein Gewissen", is een bestraffing aan degenen die hun zonden niet willen belijden. De bas wordt begeleid door strijkers en basso continuo. De aria is geschreven in een sombere 3/2-maatsoort. De bas zingt in een dramatische stijl, die de ernst van de tekst weerspiegelt.
Het derde recitatief, "Ich will, mein Gott, dir frei heraus bekennen", is een bekentenis van geloof. De alt wordt begeleid door strijkers en basso continuo. Het recitatief is geschreven in een eenvoudige maar oprechte stijl. De alt zingt met een gevoel van opwinding, dat de vreugde van de gelovige uitdrukt.
De derde aria, "Christi Glieder, ach, bedenket", is een oproep tot eenvoud en nederigheid. De alt wordt begeleid door een viool. De aria is geschreven in een eenvoudige 4/4-maatsoort. De alt zingt met een gevoel van zachtheid, dat de nederigheid van de gelovige uitdrukt.
Het slotkoraal, "Ertöt uns durch deine Güte", is een smeekbede om verlossing. Het (solisten)koor wordt begeleid door strijkers en basso continuo. Het koraal is geschreven in een eenvoudige 4/4-maatsoort. Het koor zingt met een gevoel van hoop, dat de verwachting van de verlossing uitdrukt.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Locatie en aanvangstijd.
Solisten
De Duitse sopraan Tanja Obalski studeerde solozang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en Howard Crook. In 2001 behaalde zij haar diploma 1ste fase en in 2003 een diploma 2de fase in barokzang. Zij volgde verder masterclasses van o.a. Jill Feldman en Emma Kirkby. Als soliste is zij te horen in oratoria, cantates en kamermuziekconcerten zowel in Nederland als daarbuiten. Tanja Obalski is sinds 2010 verbonden aan het Groot Omroepkoor.
Julia Mech is sinds 2021 tweede alt van het Groot Omroepkoor. Ze is geboren in Krakau en studeerde in 2018 cum laude af aan de Ignacy Jan Paderewski Academy of Music in Poznan. Nog als universiteitsstudent maakte Julia Mech haar debuut in Verdi's La Traviata in het operagebouw van Poznan. Haar concertrepertoire omvat het Requiem van Dvořák, het Requiem en de Kroningsmis van Mozart, het Stabat Mater van Pergolesi en het Gloria van Vivaldi. Daarnaast was Julia Mech te horen in recitals met liederen van Brahms, Dvořák, Weill en Schumann.
Gerben Houba is een veelgevraagde solist op het gebied van oratorium, opera en muziektheater, maar ook een actieve ensemblezanger bij diverse professionele gezelschappen. Verder is hij mede-oprichter van Vocaal Kwartet Quatre Bouches.
Bij de traditionele oratoria is Gerben een veelzijdig solist met een repertoire van Barok tot Modern; regelmatig terugkerende werken zijn de Mattheus- en Johannespassie van Bach (waarin hij zowel de aria's als de evangelistpartij zingt), de Petite Messe Solennelle van Rossini, het Requiem van Mozart, de Messiah van Händel en het Stabat Mater van Haydn. Gerben is verbonden aan het Groot Omroepkoor. Als remplaçant zingt hij bij gelegenheid bij gezelschappen als De Nationale Opera, het Nederlands Kamerkoor en Collegium Vocale Gent.
De bas Christiaan Peters genoot zijn opleiding aan het conservatorium van Rotterdam. Tevens studeerde hij Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Hij nam deel aan de Internationale Bachakademie Stuttgart. Onder meer de soli in Händels Messiah, het Requiem van Mozart en Rossini's Petite Messe Solennelle behoren tot zijn oratoriumrepertoire. Veelvuldig zingt hij in het koor van de Nationale Opera in het Muziektheater in Amsterdam.
Dirigent
Dr. Hanna Rijken, theoloog en musicus, is in juni 2022 benoemd als Universitair Docent 'Theology & Muziek (the Arts)' aan de PThU in Amsterdam. Ook werkt ze als docent aan het Rotterdams Conservatorium (Codarts). Haar onderzoek richt zich op Sacred Music. Hanna is oprichter en dirigent van het Vocaal Theologen Ensemble en het Codarts Kerkmuziek Ensemble. Ze promoveerde in 2017 aan de Protestantse Theologische Universiteit te Amsterdam op de dissertatie ”My Soul Doth Magnify”. Ze werkte van 2019-2021 als Postdoc Researcher aan een vervolgonderzoek over de Choral Evensong, in een samenwerking met onderzoekers van de University of Oxford.
Ze studeerde theologie aan de Universiteit Utrecht en Tilburg en aan de PThU Amsterdam. Daarnaast studeerde ze koordirectie, kerkmuziek en dwarsfluit met specialisatie traverso aan het Conservatorium van Amsterdam.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Christiaan Boers
20 januari 2024: Was mein Gott will, das g'scheh allzeit, BWV 111
Bach's Was mein Gott will, das g'scheh allzeit, BWV 111 is een koraalcantate, gebaseerd op het gelijknamige lied, gepubliceerd door Hertog door Albrecht van Pruisen in 1554. Bach componeerde in totaal 200 koraalcantates.
Deze cantate is een van zijn meest bekende koraalcantates en is geschreven voor de derde zondag na Epifanie.
De evangelielezing voor deze zondag (Matteüs 8: 1-13) handelt over de genezing van een melaatsen door Jezus. De cantate reflecteert op het thema van de acceptatie van Gods wil, ook in moeilijke tijden.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Locatie en aanvangstijd.
Extra slotkoraal
om mee te zingen
Solisten
De Duitse sopraan Tanja Obalski studeerde solozang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en Howard Crook. In 2001 behaalde zij haar diploma 1ste fase en in 2003 een diploma 2de fase in barokzang. Zij volgde verder masterclasses van o.a. Jill Feldman en Emma Kirkby. Als soliste is zij te horen in oratoria, cantates en kamermuziekconcerten zowel in Nederland als daarbuiten. Tanja Obalski is sinds 2010 verbonden aan het Groot Omroepkoor.
De IJslandse zangeres Guja Sandholt woont in Utrecht en Reykjavík en treedt regelmatig op in Nederland, IJsland en internationaal. Guja voert graag oratoria uit en heeft bijvoorbeeld de mezzo/alto solopartijen gezongen in de Matthäus Passion en het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach; het Requiem van Mozart en het Stabat mater van Pergolesi Dvorak en Arvo Pärt. Zij studeerde ze af aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen en de Mozarteum Universiteit in Salzburg. In Nederland studeerde ze bij Charlotte Margiono en Jón Thorsteinsson. Als ervaren ensemblezangeres heeft Guja een parttime baan bij het Groot Omroepkoor.
De in Mexico geboren Felipe Gallegos heeft zich ontwikkeld als een klassieke tenor in oratorium, concertmuziek en opera. Hij begon zijn studie aan de Universiteit van Guadalalara, daarna won hij verschillende beurzen van het Nationaal Instituut voor Schone Kunsten van Mexico om zijn studies in het buitenland voort te zetten. Onder zijn leraren bevinden zich Carlos Aransay, Katherine Cieszinsky, Corradina Caporello, Claude Corbeil en Joan Dornemann. Hij studeert momenteel aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Catrin Wyn-Davies en Rita Dams. Op het concertpodium zong hij evangelist-rol en aria's van Johannes Passion van Bach, evenals o.a. het Magnificat en Cantata BWV 111. Ook zong hij solo’s in Il Vespro della Beata Vergine van Monteverdi met Capella Barroca de México, Requiem van Mozart, Negende Symfonie van Beethoven met OFUNAM en Pasión según San Marcos van Osvaldo Golijov en was hij te gast bij de Opera de Bellas Artes in México.
De Nederlandse bariton Tiemo Wang is gespecialiseerd in barok en hedendaagse muziek. Hij studeerde bij José Scholte, Joost van der Linden en Frans Fiselier en wordt momenteel gecoacht door Henny Diemer. Tiemo Wang voert regelmatig passies van J.S. Bach uit in binnen- en buitenland en is vaak betrokken bij producties die oude en hedendaagse muziek combineren met beeldende en geluidskunst. Onlangs was hij betrokken bij een geënsceneerde productie van J.S. Bachs Motetten voor solostemmen met het Nederlandse productiehuis Hollands Diep en is hij vast lid van het Belgische ensemble Bl!ndman. Hij is ook lid van Ensemble BachPlus. Tiemo is verbonden aan het Groot Omroepkoor
Dirigent
Cees van der Poel studeerde orgel bij Albert de Klerk in Haarlem en bij Hans van Nieuwkoop aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Daarnaast rondde hij in Amsterdam een studie kerkmuziek af en aan het Maastrichts Conservatorium een hoofdvakstudie piano bij Frédéric Meinders en Joop Celis. Van der Poel is werkzaam als uitvoerend musicus, docent en koordirigent. Hij werkt als zelfstandig adviseur op orgelbouwgebied en is als zodanig verbonden aan de grote rooms-katholieke en protestantse kerkelijke koepels. In samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed begeleidt hij restauraties van monumentale orgels.
Koor
Kamerkoor ’Akkoord’ uit Hilversum is ontstaan in 2003 op initiatief van een groep enthousiaste zangers en zangeressen die met elkaar wilde gaan musiceren onder leiding van Cees van der Poel. Doel is met een twintigtal zangers die geen problemen hebben met muziek lezen een grote variatie aan composities in te studeren en ten gehore te brengen. In de sfeervolle ambiance van Het Kerkje aan de Dijk in Kortenhoef gaf het koor haar eerste concert. Sindsdien verzorgt Akkoord ieder jaar een concert in of in de buurt van Hilversum. Akkoord werkt regelmatig mee aan de Cantate op de Brink in de Grote Kerk in Hilversum. Desgevraagd incidenteel ook aan andere muzikale gebeurtenissen.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Heleen Weimar
9 maart 2024: Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust, BWV 170
De cantate BWV 170, getiteld "Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust", verkent het thema van de tegenstelling tussen de vergankelijke wereld en de eeuwige rust van de ziel. De tekst, geschreven door Georg Christian Lehms, reflecteert op de zonde en de verleidingen van de wereld, en op het verlangen naar rust en geluk in de hemel.
De cantate is rijk aan symboliek. De hobo d'amore symboliseert de ziel, terwijl de strijkinstrumenten de verleidingen van de wereld vertegenwoordigen. De tekst van de cantate is gevuld met metaforen en beelden die de tegenstelling tussen de hemel en de aarde illustreren.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Locatie en aanvangstijd
Adres: Kerkbrink 4 te Hilversum
Aanvang: 16:30 uur, kerk open vanaf 16:00
Toegang is gratis, er wordt na afloop een collecte gehouden aan de deur.
Solist
De Nederlandse alt Chantal Nysingh studeerde aan het Artez Conservatorium Zwolle. Zij zingt sinds 2018 bij het Groot Omroepkoor.
Dirigent
Dr. Hanna Rijken, theoloog en musicus, is in juni 2022 benoemd als Universitair Docent 'Theology & Muziek (the Arts)' aan de PThU in Amsterdam. Ook werkt ze als docent aan het Rotterdams Conservatorium (Codarts). Haar onderzoek richt zich op Sacred Music. Hanna is oprichter en dirigent van het Vocaal Theologen Ensemble en het Codarts Kerkmuziek Ensemble. Ze promoveerde in 2017 aan de Protestantse Theologische Universiteit te Amsterdam op de dissertatie ”My Soul Doth Magnify”. Ze werkte van 2019-2021 als Postdoc Researcher aan een vervolgonderzoek over de Choral Evensong, in een samenwerking met onderzoekers van de University of Oxford.
Ze studeerde theologie aan de Universiteit Utrecht en Tilburg en aan de PThU Amsterdam. Daarnaast studeerde ze koordirectie, kerkmuziek en dwarsfluit met specialisatie traverso aan het Conservatorium van Amsterdam.
Koor
Geen koor.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Marcel Poorthuis