24 september 2022: Liebster Gott, wenn werd ich sterben, BWV 8
Bach schreef deze cantate - met als thema de dodenopwekking van de jongeling te Naïn (Lucas 7: 11-17) - voor de zestiende zondag na Trinitatis.
De cantate werd voor het eerst uitgevoerd op 24 september 1724 in de Nicolaikirche te Leipzig.
Deze cantate ontleent haar naam aan de titel van het gelijknamige lied, geschreven door Caspar Neumann; en op muziek gezet door de organist van de Nicolaikerk in Leipzig, Daniel Vetter.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Locatie en aanvang.
Noten slotkoraal
Solisten
Sopraan Marjon Strijk Strijk studeerde solozang bij Jeanne Companjen en Eugenie Dietewig. Masterclasses volgde zij o.a. bij Michael Chance en Ulrich Eisenlohr. Marjon Strijk zingt, naast haar solo-optredens, in verscheidene professionele ensembles en werkte met vele dirigenten o.a.: Jos van Veldhoven, Peter Dijkstra, Harry van der Kamp, Klaas Stok en Stephan MacLeod.
Mezzo-sopraan Elsbeth Gerritsen studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht waar zij in aanraking kwam met de historische uitvoeringspraktijk. Na haar doctoraal examen studeerde zij aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en Jard van Nes. Inmiddels maakt Elsbeth Gerritsen als zangeres deel uit van de Nederlandse Bachvereniging, en is zij de alt in Quink, en maakt zij deel uit van het Nederlands Kamerkoor. Zij soleerde met gerenommeerde ensembles als Asko|Schönberg, Camerata Trajectina, Klangart Berlin, en VocaalLAB. Ook zingt zij veel oratoriumrepertoire en is zijn in opera te horen.
Tenor Falco van Loon (1976) studeerde vanaf 2001 aan de conservatoria van Enschede en Arnhem. Daar ontwikkelde hij zich in klassieke solozang en ensemblezang onder toezicht van Annette Kleine, Harry van Berne en Lodewijk Meeuwsen. Daarna studeerde hij nog een jaar aan de Messiaen Academie en later volgde hij lessen bij Meinard Kraak en Frans Fiselier en volgde diverse masterclasses. Falco is in korte tijd uitgegroeid tot een veelgevraagd solist. Naast het Weihnachtsoratorium en vele andere cantates van J.S. Bach oogstte hij veel succes met de rol van Evangelist in de verscheidene passies. Naast het repertoire van J.S. Bach zong Falco in diverse grote oratorium- en concertwerken. Met regelmaat zingt Falco zowel solo als in koorverband bij verschillende professionele ensembles zoals het Groot Omroepkoor en het Nederlands Kamerkoor.
Florian Just begon zijn zangopleiding als lid van het Dresdner Kreuzchor. Later studeerde hij aan het Conservatorium van Amsterdam en aan het Conservatoire de Metz in de Opera- en Liedklas van Udo Reinemann. Florian Just is een veelgevraagd solist in onder meer Bach’s Weihnachtsoratorium, de Matthäus- en Johannespassie, Mahlers orkestliederen en Carl Orff's Carmina Burana. Florian Just won verschillende prijzen op internationale concoursen.
Dirigent
Cees van der Poel studeerde orgel bij Albert de Klerk in Haarlem en bij Hans van Nieuwkoop aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Daarnaast rondde hij in Amsterdam een studie kerkmuziek af en aan het Maastrichts Conservatorium een hoofdvakstudie piano bij Frédéric Meinders en Joop Celis. Van der Poel is werkzaam als uitvoerend musicus, docent en koordirigent. Hij werkt als zelfstandig adviseur op orgelbouwgebied en is als zodanig verbonden aan de grote rooms-katholieke en protestantse kerkelijke koepels. In samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed begeleidt hij restauraties van monumentale orgels.
Koor
Kamerkoor ’Akkoord’ uit Hilversum is ontstaan in 2003 op initiatief van een groep enthousiaste zangers en zangeressen die met elkaar wilde gaan musiceren onder leiding van Cees van der Poel. Doel is met een twintigtal zangers die geen problemen hebben met muziek lezen een grote variatie aan composities in te studeren en ten gehore te brengen. In de sfeervolle ambiance van Het Kerkje aan de Dijk in Kortenhoef gaf het koor haar eerste concert. Sindsdien verzorgt Akkoord ieder jaar een concert in of in de buurt van Hilversum. Akkoord werkt regelmatig mee aan de Cantate op de Brink in de Grote Kerk in Hilversum. Desgevraagd incidenteel ook aan andere muzikale gebeurtenissen.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Heleen Weimar.
26 november 2022: Allein zu dir, Herr Jesu Christ BWV 33
Cantate 'Allein zu dir, Herr Jesu Christ' (BWV 33) werd gecomponeerd voor de 13de zondag na Trinitatis en is voor het eerst uitgevoerd op 3 september 1724 in Leipzig.
Bach baseerde de cantate op het gelijknamige koraal van Konrad Hubert uit 1540. Bach componeerde deze cantate in 1724, in zijn tweede jaar als cantor van de Thomaskirche in Leipzig bij de bijbellezingen Galaten 3, 15-22 en Lucas 109, 23-37: de parabel van de Barmhartige Samaritaan.
Met name deze laatste lezing, Jezus’ uitleg van het gebod 'Heb God lief, en uw naaste als uzelf', vormt het thema van deze cantate.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Locatie en aanvangstijd.
Partituur slotkoraal
om mee te zingen.
Solisten
De Nederlandse alt Chantal Nysingh studeerde aan het Artez Conservatorium Zwolle. Zij zingt sinds 2018 bij het Groot Omroepkoor.
William Knight startte zijn koorcarrière in het koor van St. Paul’s Cathedral in Londen. Hij studeerde muziek aan de universiteit van York.
Daarna zong hij met beroemde ensembles als The Sixteen, het Geoffrey Mitchell Choir en het Gabrieli Consort en in de koren van Westminster Abbey, St. Paul’s Cathedral, Brompton Oratory en Temple Church.
Begin 2014 verhuisde William naar Nederland. Naast het zingen in het Nederlands Kamerkoor, werkt William regelmatig met Collegium Vocale Gent, Capilla Cayrasco en Capella Amsterdam.
De jonge Engelse bas-bariton Andrew Hopper studeerde compositie en cello. In Nederlands studeerde hij zang (oude muziek) aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en het Conservatorium van Amsterdam. (o.a. bij Rita Dams, Xenia Meijer, Peter Kooij en Emma Kirkby). Andrew is vooral gespecialiseerd in oude muziek. Naast het zingen van de standaard oratorio-solo’s (Mattheus Passion, Messiah, Weihnachts Oratorium, etc.) werkt Andrew regelmatig als consort- en koorzanger en treedt hij veelvuldig op met ensembles zoals Collegium Vocale Gent, het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam en Amsterdam Baroque.
Dirigent
Dennis Broeders (1990) studeerde aan het ArtEZ Conservatorium de hoofdvakken piano en koordirectie met als bijvak zang. Hij volgde tweemaal de Kurt Thomas Cursus en daarna een vervolgopleiding koordirectie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jos Vermunt. Dennis is de vaste dirigent van Ensemble Illustre en oratoriumvereniging Cantarella. Daarnaast werkt hij momenteel met het Leids Projectkoor en korte projecten met de cantorij van de Arkelse koepelkerk. Als invaller en repetitor heeft hij met vele koren gewerkt.
Koor
Ensemble Illustre is een gezelschap van jonge musici met een passie voor oude muziek. Ensemble Illustre werd in het voorjaar van 2013 opgericht met als doel oude muziek uit de renaissance en barok in een educatieve sfeer uit te voeren. Ensemble Illustre staat onder leiding van artistiek leider Dennis Broeders.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Christiaan Boers
7 januari 2023: Sie werden aus Saba alle kommen BWV 65
Een cantate met een optocht.
Bach schreef deze cantate voor Driekoningen (het feest van Epifanie) met als lezingen Matteüs 2:1-12 (magiërs uit het Oosten) en Jesaja 60:1-6 (Een vloed van kamelen zal je land overspoelen ... Uit Seba komen ze in groten getale, beladen met wierook en goud.)
Het 'exotische' van het Oosten verklankt Bach met een uitgebreide orkestbezetting met strijkers, hoorns, blokfluiten en hobo’s da caccia die als een klankkaravaan voorbijtrekken.
Deze cantatevesper zal worden geopend met een optocht waarbij een speciaal geschreven Driekoningen lied gezongen zal worden door kinderen en koor, begeleid door de hoorns uit het orkest.
Na afloop van deze cantate zal er op het kerkplein Glühwein en chocomelk worden geschonken.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Locatie en aanvangstijd.
Noten slotkoraal
Solisten
De Britse tenor Stefan Kennedy studeerde aan de Dutch National Opera Academy en de Royal Academy of Music. Hij woont en werkt momenteel in Nederland, waar hij nog regelmatig studeert bij Margreet Honig. Stefan trad recentelijk op als solist in Bachs Matthäus Passion en Händels Messiah. Ook heeft ook regelmatig samengewerkt met Cappella Amsterdam en het Nederlands Kamerkoor. In december 2021 maakte Stefan zijn solodebuut in Het Concertgebouw in Amsterdam in Bachs Magnificat onder Daniel Reuss.
De bas Christiaan Peters genoot zijn opleiding aan het conservatorium van Rotterdam. Tevens studeerde hij Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Hij nam deel aan de Internationale Bachakademie Stuttgart. Onder meer de soli in Händels Messiah, het Requiem van Mozart en Rossini's Petite Messe Solennelle behoren tot zijn oratoriumrepertoire. Veelvuldig zingt hij in het koor van de Nationale Opera in het Muziektheater in Amsterdam.
Dirigent
Tenor Harry van Berne studeerde cello en solozang aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Erna Spoorenberg. Verdere studie werd gevolgd bij o.a. Margreet Honig in Amsterdam en Anthony Rolfe Johnson in London. Harry van Berne maakt deel uit van het Gesualdo Consort Amsterdam en het Quink Vocaal Ensemble. Ook geeft Harry cursussen, masterclasses en workshops over specifieke onderwerpen of stijlperiodes, zowel voor solozangers als voor ensembles. Als hoofdvakdocent solozang is Harry verbonden aan het ArtEZ conservatorium. Vanaf het seizoen 2018-2019 is Harry verbonden aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag) als docent in de Master Ensemblezang. De laatste jaren is Harry ook werkzaam als dirigent van koorprojecten.
Koor
Het eerste optreden van het Dudok Kamerkoor tijdens een cantate vesper op de Brink dateert uit 2007. Onder leiding van Johan Rooze werkte het koor op 17 mei mee aan de uitvoering van BWV 11, beter bekend als het Himmelfahrtsoratorium. De leden van dit ad hoc samengestelde kamerkoor waren merendeels gerekruteerd uit het grotere Dudok Ensemble waar Johan Rooze sinds 1999 de artistieke spil van was. Na diens vertrek naar zijn tweede vaderland Zuid-Korea in 2008, zingt het Dudok Kamerkoor jaarlijks één productie bij Cantate op de Brink onder leiding van Harry van Berne.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Heleen Weimar
25 februari 2023: O Ewigkeit, du Donnerwort BWV 60
Op 25 februari 2023 klinkt in de Grote Kerk op de Kerkbrink de cantate ‘O Ewigkeit, du Donnerwort’ (BWV 60) van J.S. Bach. De litho’s die de Oostenrijkse kunstenaar Oskar Kokoschka, geïnspireerd door de cantate, maakte, illustreren het geheel.
Oskar Kokoschka (1886-1980) was een Oostenrijks beeldend kunstenaar die vooral bekend werd als schilder en graficus. In zijn afbeeldingen probeerde hij uitdrukking te geven aan de verborgen instincten van de mens. Hij vervaardigde de serie litho’s over de cantate ‘O Ewigkeit, du Donnerwort’ in 1914, mede naar aanleiding van zijn verdriet over de mislukte relatie met Alma Mahler.
"Bach's cantate presenteert een dialoog tussen Angst en Hoop. Kokoschka kruipt in deze prenten in de huid van de Hoop, terwijl Mahler de Angst speelt. Geleid door Angst slaat de Hoop een weg in die naar de dood leidt (hoewel in de cantate zelf aan het einde goddelijke verlossing klinkt).
Kokoschka haalt eerdere werken aan en verweeft biografische toespelingen op zijn relatie met Mahler.
'Ach! aber ach, wieviel Gefahr stellt sich der Seele dar, den Sterbeweg zu gehen!'
Lithografie, Mann und Weib auf dem Sterbeweg, Oskar Kokoschka, 1914/1916
De beelden in Drachen über einer Flamme (Draken boven een vlam) herinneren aan zijn pogingen om de zwangere Mahler te beschermen tegen het zien van angstaanjagende reptielen, terwijl de laatste prent beelden herneemt van de poster voor zijn eerdere toneelstuk Mörderer, Hoffnung der Frauen (Moordenaar, hoop op de vrouw). Op de voorlaatste prent toont Kokoschka zichzelf staande in een graf, een erkenning van schuld aan de mislukte relatie. Zoals hij later verklaarde: "Ik lig in het graf, gedood door mijn eigen jaloezie."
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Locatie en aanvangstijd
Adres: Kerkbrink 4 te Hilversum
Aanvang: 16:30 uur, kerk open vanaf 16:00
Toegang is gratis, er wordt na afloop een collecte gehouden aan de deur.
Solisten
De mezzosopraan Anne-Marieke Evers studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Kevin Smith. Zij specialiseerde zich in muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance aan de Schola Cantorum Basiliensis te Basel (Zwitserland). Vervolgens werd zij gecoached door Mariette Witteveen (Nederland) en Elizabeth Daniels (USA). Anne-Marieke is een veelgevraagd soliste voor het oratorium repertoire; Bach’s Passionen en Magnificat, werken van C.P.E. Bach, Saint-Saens, Vivaldi, Mozart, Mendelssohn en Strawinsky.
Zij vertolkte o.a. de rol van Dido in Dido and Aeneas van Purcell en La Tasse Chinoise in L’Enfant et les sortileges van Ravel. Ook heeft Anne-Marieke een veelomvattend liedrepertoire, inclusief moderne componisten als Poulenc, Berio en Schoenberg.
In de VS trad zij solistisch op met de Washington Bach Consort en Bach Sinfonia. Daarnaast was regelmatig te horen in Bach's Matthäus-Passion en Weihnachts Ortorium.
Tigran Matinyan is geboren in Moskou in 1979. Hij studeerde zang aan het Moscow P.I. Tchaikovsky Conservatory Academic Music College en vervolgde zijn studie aan de Gnessin Russian Academy of Music in Moskou. Later studeerde hij af aan de P.I. Tchaikovsky Conservatory onder begeleiding van professor Aleksey Martynov. In 2015 verhuisde hij naar Nederland om de Master Early Music te volgen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tigran heeft opgetreden met verschillende orkesten en emsembles, waaronder het Russian Philharmonic.
Momenteel is Tigran een van de vaste leden van het Koor van De Nationale Opera in Nederland. Ook neemt hij als freelance zanger deel aan projecten bij het Collegium Vocale Gent.
Nathan Tax volgde vanaf 2010 privézangles bij mezzosopraan Elizabeth van Daalen. In 2014 behaalde hij zijn propedeuse klassieke zang aan het Utrechts Conservatorium bij de IJslandse tenor Jon Thorsteinsson. In 2016 en 2017 studeerde hij bij sopraan Charlotte Margiono, vanaf 2019 krijgt hij les van mezzosopraan Wilke te Brummelstroete. In losse projecten en masterclasses werkte hij als solist met tenor Marcel Beekman, bariton Peter Bording, repetitor Abigail Richards en regisseur Wouter van Looy. In opera- en oratoriumuitvoeringen en in Bachcantates zingt hij regelmatig solo. Sinds 2018 is hij vaste bas bij Cappella Amsterdam en is hij op tournee geweest langs grote podia in binnen- en buitenland.
Dirigent
Cees van der Poel studeerde orgel bij Albert de Klerk in Haarlem en bij Hans van Nieuwkoop aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Daarnaast rondde hij in Amsterdam een studie kerkmuziek af en aan het Maastrichts Conservatorium een hoofdvakstudie piano bij Frédéric Meinders en Joop Celis. Van der Poel is werkzaam als uitvoerend musicus, docent en koordirigent. Hij werkt als zelfstandig adviseur op orgelbouwgebied en is als zodanig verbonden aan de grote rooms-katholieke en protestantse kerkelijke koepels. In samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed begeleidt hij restauraties van monumentale orgels.
Koor
Een 'ad hoc' koor zingt het inroïtus lied en het slotkoraal van de cantate.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Sebastiaan van Eck
15 april 2023: Am Abend aber desselbigen Sabbats BWV 42
Cantate BWV 42 Am Abend aber desselbigen Sabbats (‘En op de avond van die sabbat‘) verwijst naar het verhaal uit Johannes 20:19-31 - de tekst van de lezing voor voor de zondag na Pasen - waar Jezus plotseling verschijnt te midden van zijn bange discipelen, die met elkaar achter gesloten deuren zitten.
Deze cantate begint niet, zoals gebruikelijk met een uitgebreid koorwerk, maar met een fraaie instrumentale sinfonia, mogelijk afkomstig uit een nu verloren cantate, of wellicht is het een door Bach eerder gecomponeerd concerto grosso, of 'concerto a due cori'.
Locatie en aanvangtijd
.
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Solisten
De Zuid-Koreaanse sopraan Saejeong Kim begon haar zangcarrière in Zuid-Korea. Tijdens haar opleiding aan de universiteit werd ze gevraagd lid te worden van het Pohang City Choir. Tijdens haar carrière ontwikkelde ze een diepere interesse in oude muziek en voltooide de masteropleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Saejeong Kim is koorlid van het Groot Omroepkoor en heeft regelmatig samengewerkt met het Nederlands Kamerkoor en het Vlaams Radiokoor. Tussendoor trad ze ook op als solist bij uitvoeringen van het Requiem van Mozart, de Messiah van Händel, Die Schöpfung van Haydn, Elias van Mendelssohn, Matthäus-Passion, Johannes-Passion, Magnificat en vele cantates van Bach. Ze studeerde bij Barbara Pearson, Jill Feldman,Peter Kooij en Michael Chance.
Lieke Geraats studeerde klassieke zang bij Harry van Berne aan het ArtEZ conservatorium te Zwolle. Zij volgde masterclasses bij Margreet Honig, Jard van Nes en Anne Klare. Momenteel wordt zij gecoacht door Heleen Koele. Met pianiste Hanke Scheffer vormt zij een liedduo en nam zij deel aan masterclasses van o.a. Marien van Nieukerken, Thomas Oliemans en Irene Maassen. Als soliste zong Lieke ondermeer in de requiems van Mozart en Duruflé, en zong ze verschillende Bach en Telemann cantates. Als koorzanger was Lieke te horen bij o.a. Consensus Vocalis, Ars Musica en Studium Chorale. Naast haar werkzaamheden als soliste heeft Lieke een grote passie voor ensemblezang. Zo maakt zij deel uit van het vocaal ensemble EVA, waar zij tevens artistiek leider is. Tevens zong zij bij het in 2021 opgerichte Nederlands Bach Consort.
Gerben Houba is een veelgevraagde solist op het gebied van oratorium, opera en muziektheater, maar ook een actieve ensemblezanger bij diverse professionele gezelschappen. Verder is hij mede-oprichter van Vocaal Kwartet Quatre Bouches.
Bij de traditionele oratoria is Gerben een veelzijdig solist met een repertoire van Barok tot Modern; regelmatig terugkerende werken zijn de Mattheus- en Johannespassie van Bach (waarin hij zowel de aria's als de evangelistpartij zingt), de Petite Messe Solennelle van Rossini, het Requiem van Mozart, de Messiah van Händel en het Stabat Mater van Haydn. Gerben is verbonden aan het Groot Omroepkoor. Als remplaçant zingt hij bij gelegenheid bij gezelschappen als De Nationale Opera, het Nederlands Kamerkoor en Collegium Vocale Gent.
Daniël Hermán Mostert studeerde klassieke zang aan het ArtEZ-conservatorium (NL) bij o.a. Harry van Berne (Master-examen: 2010). Masterclasses volgde hij bij o.a. Meinard Kraak, Barbara Schlick, Carolyn Watkinson en David Wilson-Johnson, veelal in de liedklas van Marien van Nieukerken. Daniël werkt sinds 2010 part-time bij het Groot Omroepkoor in Hilversum, maar zingt ook met enige regelmaat bij het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast is hij zeer actief als solist in o.a. oratoria, passies en cantates van Bach, Händel, Mozart, Rossini, Fauré, Duruflé en Dvorak. Op operagebied vertolkte hij o.a. de rol van Pangloss en Martin in ‘Candide’ van Bernstein (in een RAP-productie van de Nationale Reisopera), de rol van Gil in ‘Il Segreto di Susanna’, van Wolf-Ferrari en de rol van Adonis in ‘Venus and Adonis’, van John Blow.
Dirigent
Boudewijn Jansen is een dirigent met een breed repertoire met focus op opera en oratorium. Na zijn studie piano en orkestdirectie, aangevuld met koordirectie, cello, orgel en zang, werkte hij onder meer bij de Nederlandse Reisopera en de Stichting Kameropera Nederland. Sinds 1994 is Boudewijn Jansen verbonden aan de muzikale staf van De Nationale Opera. Verder verzorgde hij verschillende malen de instudering van het Koor van De Nationale Opera. In 2013 dirigeerde hij het Nederlands Blazersensemble en het Koor bij de kroning van koning Willem-Alexander. Hij is sinds 2003 artistiek leider van het befaamde Toonkunstkoor Amsterdam, welke veelal optreedt met het Concertgebouw Kamerorkest. Daarnaast dirigeerde hij vele vooraanstaande koren, zoals het Nederlands Kamerkoor, het Nederlands Concertkoor en het VU-Kamerkoor. Hij was te gast bij nagenoeg alle Nederlandse orkesten. Hij doceert en coacht dirigenten, repetitoren en zangers.
Koor
De Bach Cantorij Baarn (sinds 1970) is een gezelschap van amateurs en (semi-)professionele musici met één overzichtelijk doel: de kerkmuziek van Bach regelmatig te laten klinken in de setting waarvoor ze bedoeld is: in de kerk. Daartoe organiseert de cantorij elk jaar vijf cantatediensten op wisselende locaties in Baarn op zondagavonden en twee vespers met toelichting op de late zaterdagmiddag, waarin naast een Bachcantate ook enkele andere werken ten gehore worden gebracht. Huidige dirigenten zijn Anthony Scheffer en Boudewijn Jansen.
Inleiding
De inleiding wordt verzorgd door Machteld van Woerden.