Bach componeerde deze cantate voor de dienst van 22 april 1725, Zondag 'Jubilate', waarin onder andere de tekst uit Johannes 16: 16-23 wordt gelezen waarin Jezus zijn afscheid aankondigt aan zijn discipelen: 'Je zult bedroefd zijn, maar je verdriet zal in vreugde veranderen'.
Het libretto van de cantate is gebaseerd op teksten van de dichteres Christiane Mariane von Ziegler, afkomstig uit een invloedrijke familie van uit Leipzig.
In het openingskoor is de tegenstelling tussen 'weinen und heulen' tegenover 'aber die Welt wird sich freuen' te horen in het gebruik van dalende chromatiek (droefheid) tegenover snelle ritmen (vreugde). Dezelfde tegenstelling klinkt door in de volgende recitatieven en aria's.
Met de de tenor-aria, met feestelijke trompet, laat Bach ons alle voorafgaande ellende vergeten, bevestigd met de troostrijke woorden van het slotkoraal 'Ich hab dich einen Augenblick, o liebes Kind, verlassen'.
Slotkoraal om mee te zingen (pdf)
Waardeer onze cantate-uitvoeringen met uw donatie
Al tijdens haar studie hoofdvak orgel aan het Arnhems Conservatorium was Dorien (1968) actief als zangeres. Dat verklaart waarom zij – enige jaren na haar afstuderen als organist – voor de vocale muziek koos en het hoofdvak zang ging studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Dorien is te horen als soliste in binnen- en buitenland. Ze werkte samen met de Akademie für Alte Musik Berlin, het Concertgebouw Kamerorkest, Combattimento Consort, Il Giardellino en Camerata Trajectina.
De Britse tenor Stefan Kennedy studeerde aan de Dutch National Opera Academy en de Royal Academy of Music. Hij woont en werkt momenteel in Nederland, waar hij nog regelmatig studeert bij Margreet Honig. Stefan trad recentelijk op als solist in Bachs Matthäus Passion en Händels Messiah. Ook heeft ook regelmatig samengewerkt met Cappella Amsterdam en het Nederlands Kamerkoor. In december 2021 maakte Stefan zijn solodebuut in Het Concertgebouw in Amsterdam in Bachs Magnificat onder Daniel Reuss.
Tenor Harry van Berne studeerde cello en solozang aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Erna Spoorenberg. Verdere studie werd gevolgd bij o.a. Margreet Honig in Amsterdam en Anthony Rolfe Johnson in London. Harry van Berne maakt deel uit van het Gesualdo Consort Amsterdam en het Quink Vocaal Ensemble. Ook geeft Harry cursussen, masterclasses en workshops over specifieke onderwerpen of stijlperiodes, zowel voor solozangers als voor ensembles. Als hoofdvakdocent solozang is Harry verbonden aan het ArtEZ conservatorium. Vanaf het seizoen 2018-2019 is Harry verbonden aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag) als docent in de Master Ensemblezang. De laatste jaren is Harry ook werkzaam als dirigent van koorprojecten.
Het eerste optreden van het Dudok Kamerkoor tijdens een cantate vesper op de Brink dateert uit 2007. Onder leiding van Johan Rooze werkte het koor op 17 mei mee aan de uitvoering van BWV 11, beter bekend als het Himmelfahrtsoratorium. De leden van dit ad hoc samengestelde kamerkoor waren merendeels gerekruteerd uit het grotere Dudok Ensemble waar Johan Rooze sinds 1999 de artistieke spil van was. Na diens vertrek naar zijn tweede vaderland Zuid-Korea in 2008, zingt het Dudok Kamerkoor jaarlijks één productie bij Cantate op de Brink onder leiding van Harry van Berne.
De inleiding wordt verzorgd door Machteld van Woerden.